OraNoua.ro
Publicat în 14 martie 2012, 01:27 / 330 elite & idei

Discursul ministrului Justiţiei, Cătălin Predoiu, cu ocazia prezentării publice a Raportului de Activitate al Ministerului Public pe 2011

Discursul ministrului Justiţiei, Cătălin Predoiu, cu ocazia prezentării publice a Raportului de Activitate al Ministerului Public pe 2011

DISCURSUL MINISTRULUI JUSTIŢIEI, CĂTĂLIN PREDOIU, CU OCAZIA PREZENTĂRII PUBLICE A RAPORTULUI DE ACTIVITATE AL MINISTERULUI PUBLIC PE ANUL 2011

8 MARTIE 2012

Bună ziua şi la mulţi ani!

Unul dintre lucrurile pe care le-am învăţat în timpul mandatului, este că discursul este cu atât mai simplu de pregătit, cu cât îl ţii mai spre sfârşit, astfel încât, în următoarele 5 minute, o să încerc să sintetizez în mod inteligent şi să reformulez pe alocuri ceea ce s-a mai spus, pe bună dreptate, de către ante vorbitori.

Mai întâi, despre recuperarea produselor infracţiunii. Un obiectiv pe care în urmă cu doi – trei ani de zile atât Ministerul Justiţiei, cât şi Ministerul Public şi alte instituţii ale statului, servicii de informaţii etc. l-au formulat ca o prioritate, în general, în discuţiile pe Justiţie, în special pentru procurori. Văzând datele din bilanţul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, citind datele din bilanţul DIICOT, precum şi datele din bilanţul Ministerului Public, putem spune că s-a muncit în această direcţie şi rezultatele au început să apară. Dar, fără îndoială, ?i nu e doar o figură de stil, mai sunt multe de făcut şi, ca să exprim poate mai sugestiv ceea ce am în vedere, am să citez o ştire de presă pe care am găsit-o ieri, documentând acest discurs pentru astăzi, şi care spune aşa: în data de 5 mai 2011, carabinierii confiscaseră în Italia, bunuri aparţinând clanului Polverino în valoare de un miliard de euro.

Deci, cred că aici este orizontul de aşteptare. Sigur că există diferenţe în ceea ce priveşte mijloacele, există diferenţe în ceea ce priveşte dotarea logistică aflată la dispoziţie, experienţa şi aşa mai departe, dar acolo trebuie să ajungem. În curând vom avea şi Legea confiscării extinse, în curând vom avea, sper, şi o activitate mai bună desfăşurată în cooperarea dintre Oficiul de recuperare a creanţelor din Ministerul Justiţiei şi Ministerul Public, deci, treptat, vom îmbunătăţi aceste dotări logistice, astfel încât dumneavoastră să puteţi să perfecţionaţi activitatea de recuperare a produselor infracţiunii.

Dacă mă întrebaţi care ar fi capătul acestui drum, răspunsul e foarte simplu: Luaţi-le tot!

Dacă scapă doar cu închisoarea şi rămân cu banii, treaba e făcută doar pe jumătate. O vor lua de la capăt cu aceleaşi mijloace şi nu se vor opri, pentru că, după cum ştiţi, de multe ori îşi dirijează afacerile din puşcărie. Din păcate, nu reuşim să stârpim, încă, acest fenomen.

Dar luaţi-le tot pentru că şi ei încearcă să ne ia tot!

De aceea trebuie să combatem evaziunea fiscală şi mă bucur că este una din priorităţile afişate de Ministerul Public şi pentru perioada următoare.

Suntem, de asemenea, interesaţi de protecţia fondurilor comunitare, noi încercăm să atragem fonduri comunitare, dar eficienţa acestei activităţi depinde, în bună măsură, şi de modul în care stârpim fenomenele de deturnare a acestor fonduri sau de însuşire a lor ilegale.

Mi-am strâns câteva citate celebre pentru discursul de astăzi, unul spune aşa: ‘Societatea este bine guvernată dacă cetăţenii ascultă de magistraţi şi magistraţii de legi’. A spus-o Solon.

De asta suntem, în mare măsură, interesaţi de păstrarea standardelor de integritate în magistratură şi în profesiile juridice. Ceea ce faceţi dumneavoastră în ultima perioadă demonstrează că, într-adevăr, nici măcar proprii dumneavoastră colegi care sunt certaţi cu legea nu sunt la adăpost, cum bine s-a spus şi înainte de a lua eu cuvântul.

Continuaţi pe această cale, eu adresez un semnal, o invitaţie, o încurajare conducerilor barourilor şi conducerii profesiei executorilor judecătoreşti să îşi facă curăţenie în propria ogradă, înainte să vină Ministerul Public să facă, pentru că sunt fenomene de infracţionalitate transprofesională în profesiile juridice şi am remarcat acest lucru în procesele de recuperare a prejudiciilor, în procesele de despăgubiri, în care, de multe ori, statul plăteşte dublu şi triplu pentru că există o adevărată industrie a jonglării cu onorariile de executare a onorariilor de avocaţi, a înţelegerii cu clienţii lor astfel încât cuantumul creanţei, în final încuviinţată de către instanţă, dublează sau triplează sarcina pentru stat.

Sigur poate că trebuie să intervenim şi legislativ în acest acord între părţi, dar cred că, uneori, aşa cum au demonstrat unele rapoarte ale Corpului de Control al Ministerului de Justiţie înaintate DIICOT, în ultima perioadă sunt activităţi sistematice care ridică semne de întrebare şi cu privire la săvârşirea unor infracţiuni.

Deci, în această privinţă, într-adevăr, avem numai aprecieri pentru ultimele acţiuni pe care le-aţi desfăşurat şi sunt convins că veţi continua.

În ceea ce priveşte Mecanismul de Cooperare şi Verificare, aceasta într-adevăr trebuie să rămână o prioritate şi mulţumesc pentru faptul că în fiecare raport partea cea mai strălucitoare, dacă vreţi, pentru noi, este cea referitoare la combaterea corupţiei, la activitatea Ministerului Public şi DNA, DIICOT dacă vorbim şi de protecţia împotriva evaziunii fiscale.

Sunt convins că evaluarea din vară a Comisiei Europene va aduce ceva nou în acest Mecanism, pentru că nu mai putem să vorbim de aceeaşi situaţie ca în 2006, cand a fost instituit cu obiectivele respective.

În ceea ce priveşte Codurile, după cum ştiţi, am optat pentru un calendar realist, 2013 – pentru Codul penal şi Codul de procedură penală, tocmai pentru a vă da posibilitatea să vă pregătiţi şi de a pregăti şi logistic sistemul. Aici lucrurile sunt simple pentru 2012: de îndată ce conturăm, împreună cu Consiliul Superior al Magistraturii, necesarul de resurse umane, vom acoperi posturile vacante, vom asigura finanţarea pentru acest pas, urmând ca în 2013 să avem o proiecţie asupra extinderii schemelor de personal.

Ca Minister, vom apăra în continuare stabilitatea legislativă a instituţiilor de combatere a corupţiei. Sigur, dacă putem îmbunătăţi acest cadru legislativ împreună cu dumneavoastră, va fi foarte bine, am făcut-o şi în trecut, a remarcat-o şi Procurorul General, am cooperat bine pe această zonă şi dacă proiectele noastre au fost mai bune, a fost şi pentru că am vorbit permanent cu specialiştii din Ministerul Public.

În continuare vom apăra independenţa dumneavoastră. Cred că este cheia bunei funcţionări a Justiţiei în general, independenţa magistraţilor. E important să o apăraţi şi dumneavoastră faţă de cei dintre dumneavoastră care o pot afecta, pentru că ea poate fi atacată din două părţi, din exterior, dar şi din interior şi am în vedere mai ales acele unităţi locale de parchet din comunităţi locale mici, unde e inevitabil să nu te întâlneşti pe stradă şi cu primarul şi cu preşedintele de Consiliu Judeţean sau cu oameni de afaceri notabili din comunitate şi trebuie, într-adevăr, cum a zis şi Preşedintele, să ţii o distanţă. Dacă vreţi, singurătatea magistratului face parte din avatarurile acestei profesii.

Pentru că s-a vorbit puţin mai devreme şi despre numiri, aş vrea să vă împărtăşesc şi eu viziunea mea asupra acestui proces, la care vor concura mai multe instituţii pe traiect şi am să o fac citând două replici dintr-o creaţie artistică, care se cheamă ‘Mafia – judecătorul şi omul de onoare’, în scenariul scris de Giovanni Falconi, un nume cunoscut dumneavoastră, şi care spune aşa: ‘Judecătorul: Signor Copola, ce înţelegi dumneata prin Mafie ? Copola: Domnule judecător, la ora actuală există trei magistraţi care doresc să devină procurori şefi locali. Unul este foarte inteligent, cel de-al doilea este puternic sprijinit de partidele locale, iar cel de al treilea este mai puţin experimentat. Mafia ar fi fericită să fie numit cel mai puţin experimentat.’

Cred că de câţiva ani buni, în ţara noastră, infractorii sunt extrem de nefericiţi, aceasta şi datorită modului în care Ministerul Public, Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii şi Preşedinţia au cooperat în acest proces foarte important.

Am să închei adresându-mă direct Codruţei Kovesi, care dincolo de activitatea tehnică pe care o cunoaşteţi şi dumneavoastră foarte bine, şi care este mai mult decât meritorie, a reuşit să poziţioneze Ministerul Public printre cele mai importante instituţii ale statului român, să-i dea încredere, să atragă încrederea publicului în acest minister, şi de aceea, cred că pur şi simplu se cuvine să spun că a fost omul potrivit la locul potrivit.

Vă mulţumesc.

Ultima ora:

ObservatorVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieNovel Research, Editura Club România: Trenduri în reglementări financiare

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

EvenimenteVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe