Matei Bogdan
Publicat în 21 februarie 2024, 18:48 / 183 elite & idei

Eugen Radulescu, despre automobilele electrice

Eugen Radulescu, despre automobilele electrice

Nu sunt neaparat un fan al automobilelor electrice. Si nici nu conduc un asemenea automobil. Cred ca al lor este viitorul, dar sunt de parere ca mai au 10-15 ani pana sa atinga un nivel tehnologic multumitor, sa le faca competitive pe piata, fara subventii colosale. Doar ca, acum, unele dintre criticile care li se aduc sunt de un infantilism intristator. Despre asemenea critici va fi aceasta postare.

Prima critica este ca, pentru a construi un vehicul electric, se consuma cantitati uriase de materiale, care le fac chiar mai putin ecologice decat vehiculele cu combustie interna. Cel mai adesea este citata situatia bateriilor, pentru care consumurile materiale sunt de ordinul tonelor, daca nu zecilor de tone de materie prima pentru o singura baterie. As fi cu adevarat cutremurat doar daca aceasta critica ar oferi si explicatia alternativa : unde cresc componentele unei masini pe benzina ? Exista vreun copac de unde se culeg ecologic miile de repere ? Ah, ma tem ca nu : ele se obtin tot din (multa) materie prima, cu procese tehnologice ultra sofisticate. Iar daca ne gandim cate mii de repere compun un automobil pe benzina, ce tehnologii sunt puse la punct pentru a le face sa functioneze impreuna, fara sincope, nu mai sunt atat de sigur ca a fabrica o masina electrica presupune mai multa poluare decat pentru una pe benzina.

Da, bateriile sunt inca vulnerabile si oarecum necompetitive. Doar ca cercetarile pentru perfectionarea lor au abia 10, poate 20 de ani. Astept deci momentul unei tehnologii mult mai avansate pentru a inmagazina curentul electric. Posibil, cu folosirea AI, nu vor trece mai mult de inca 10 ani pana la o baterie cu totul diferita de ce avem azi, care va rezolva radical marea problema a stocarii curentului electric. Dar pentru masinile pe benzina, dupa mai bine de un secol de dezvoltare, nu mai avem ce salt tehnologic sa asteptam. Ele se apropie de capatul drumului.

Dar cea mai comica critica adusa masinilor electrice este ca de fapt curentul electric este produs 40% din combustibili fosili, deci masinile electrice merg tot pe hidrocarburi. Complet absurd. Intai, pentru ca 1kWh produs la o centrala electrica, fie ea pe hidrocarburi, polueaza infinitezimal fata de 1kWh produs de un motor cu ardere interna. In al doilea rand, benzina cu cifra octanica ridicata este, la randul ei, rodul unor transformari, adica al unei poluari masive, care nu exista deloc la centralele electrice. In sfarsit, chiar daca am admite ca ar exista o poluare in amonte de automobilul electric, este cu totul altceva cand aceasta poluare are loc la sute de km de aglomerari urbane, comparativ cu poluarea produsa de un milion de automobile din orasul in care locuiesc milioane de locuitori – otraviti zi de zi de noxele autovehiculelor cu combustie interna.

Inteleg ca producatorii de hidrocarburi au intrat in trepidatii si cauta tot felul de argumente, unele fantasmagorice, in favoarea mentinerii situatiei actuale – asa si-ar conserva ei profiturile fenomenale. Dar hai sa fim mai atenti la argumentele pe care ei ni le servesc !

Ultima ora:

ObservatorKlaus Iohannis: La Paris a fost scrisă o nouă pagină de istorie pentru sportul românesc. Onorăm astăzi, în numele statului român, reuşitele remarcabile obţinute de sportivi, contribuţia antrenorilor şi implicarea asiduă a celor de la Misiunea Olimpică

PoliticKlaus Iohannis: La Paris a fost scrisă o nouă pagină de istorie pentru sportul românesc. Onorăm astăzi, în numele statului român, reuşitele remarcabile obţinute de sportivi, contribuţia antrenorilor şi implicarea asiduă a celor de la Misiunea Olimpică

EconomieRamona Jurubiță: Consiliul Investitorilor Străini cu privire la Ordonanța de Urgență care introduce o nouă amnistie fiscală

ExternLuca Niculescu: In această primăvară, România a trecut prin cinci examene finale in fața unor comitete OCDE, le-am trecut cu bine

SocialLigia Deca: Măsurile de prevenţie a violenţei şi a consumului de substanţe interzise, priorităţi în noul an școlar

EvenimenteAndreea Negru: Am avut plăcerea de a participa la Forumul Pieței de Capital

EditorialAlexandru Grumaz: Nevoia unei strategii a victoriei în Ucraina!

CulturaCristina Popescu: Municipiul Cluj-Napoca, 1900 de ani de atestare documentară



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe