Matei Bogdan
Publicat în 22 iunie 2022, 16:13 / 218 elite & idei

Gabriel Biris: Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Gabriel Biris: Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Hai sa vedem de unde si, mai ales, cine plateste:

In primul rand, trebuie sa intelegem ca relevant nu este pretul la petrol (ca noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol romanesc), ci pretul la motorina pe piete. Pretul la motorina este azi 1320 dolari/tona (https://www.bloomberg.com/energy), in crestere.

Ca sa aflam cat este pretul pe litru, inmultim cu 0,845 (ca motorina e mai usoara), aflam pretul la 1000 l, impartim la 1000 si obtinem 1,115 $/l.

Un dolar este astazi 4,6937 lei, deci pretul la motorina este 5,25 lei/l.

La pretul asta adunam acciza de 1,73 lei/l si obtinem 6,98 lei/l.

La asta adaugam TVA 19% si obtinem 8,30 lei/l.

Atat costa motorina astazi pe bursa. La pompa este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.

Asta inseamna ca raman 0,90 lei din care, sa nu uitam 19% este TVA. Scadem TVA si obtinem 0,75 lei/l.

Banii astia se impart pentru:

– transport pana in port (scump, toate preturile au crescut, nici nu prea mai gasesti vapoare, ca multe in zona sunt ale Rusiei si sunt sub embargo);

– descarcare si depozitare in port;

– distributie/transport la pompa (care si el s-a scumpit foarte mult);

– costuri finantare achizitii.

– o marja oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarca si depoziteaza in port, distribuie si trasporta la pompa si pentru cei care detin benzinariile.

Intrebarea mea catre cei care propovaduiesc plafonarea marjelor sau chiar a preturilor: DE UNDE?

Sa recapitulam:

– 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce sa faca politicienii nostri, asta e pretul pe pietele internationale, piete pe care statul nostru nu prea le poate influenta. Nu platesti, nu primesti!

– 3,2 lei/l acciza si TVA. Aici teoretic statul poate actiona, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales in contextul in care statul se imprumuta cu 9%. Orice leu taiat (si ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;

– 0,75 lei/l pentru costurile de transport, distributie, inclusiv salarii, plus marja pe lant. Pur si simplu, nu ai de unde sa tai aici, decat daca compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele in faliment si intri in alte belele… 75 BANI!!!

Stiu, pentru politicieni „da bine” sa arate ca nu mai pot de grija cetatenilor, dar nu trebuie sa uitam de ce s-a ajuns aici. Din cauza politicilor publice dezastruase (helicopter money, deficite uriase, green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat in ultimii ani…

Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred ca ar fi sa se abtina sa mai strice ceva, ca putem ajunge usor intr-o situatie mult mai grea decat aceea generata de preturile mari la combustibili: PENURIA!

Later edit: am corectat, acciza nu e 1,52,lei, este 1,73 lei, imi scapase actualizarea cu rata inflatiei. Nu raman 90 bani ci doar 75 bani!!!

Ultima ora:

ObservatorTheodor Paleologu: Un nou podcast al Casei Paleologu – „D’ale antropologiei” cu Alec Bălășescu.

PoliticKelemen Hunor: Politică trebuie să faci într-un singur moment, când te pregăteşti de alegeri

EconomieRamona Jurubiță: „Toate trendurile care erau latente s-au accelerat și sunt vizibile acum. Noi le vedem”

ExternOvidiu Nahoi: Lungul drum către „normalizare” între Serbia și Kosovo

SocialVlad Mixich: Nu mai am nicio îndoială că trăim acel punct istoric de inflexiune care este egalat ca importanță doar de evenimente ca descoperirea roții, a scrisului sau a electricității

EvenimenteAndreea Paul: Despre VIITORUL copiilor noștri

CulturaFlaviu George Predescu: Scriere creativă Verbum, la Cugir – Un veritabil schimb de idei între generații

EditorialAlexandru Lăzescu: Cum a apărut criza bancară din America și cum ne-ar putea afecta



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe