Matei Bogdan
Publicat în 22 iunie 2022, 16:13 / 45 elite & idei

Gabriel Biris: Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Gabriel Biris: Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Hai sa vedem de unde si, mai ales, cine plateste:

In primul rand, trebuie sa intelegem ca relevant nu este pretul la petrol (ca noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol romanesc), ci pretul la motorina pe piete. Pretul la motorina este azi 1320 dolari/tona (https://www.bloomberg.com/energy), in crestere.

Ca sa aflam cat este pretul pe litru, inmultim cu 0,845 (ca motorina e mai usoara), aflam pretul la 1000 l, impartim la 1000 si obtinem 1,115 $/l.

Un dolar este astazi 4,6937 lei, deci pretul la motorina este 5,25 lei/l.

La pretul asta adunam acciza de 1,73 lei/l si obtinem 6,98 lei/l.

La asta adaugam TVA 19% si obtinem 8,30 lei/l.

Atat costa motorina astazi pe bursa. La pompa este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.

Asta inseamna ca raman 0,90 lei din care, sa nu uitam 19% este TVA. Scadem TVA si obtinem 0,75 lei/l.

Banii astia se impart pentru:

– transport pana in port (scump, toate preturile au crescut, nici nu prea mai gasesti vapoare, ca multe in zona sunt ale Rusiei si sunt sub embargo);

– descarcare si depozitare in port;

– distributie/transport la pompa (care si el s-a scumpit foarte mult);

– costuri finantare achizitii.

– o marja oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarca si depoziteaza in port, distribuie si trasporta la pompa si pentru cei care detin benzinariile.

Intrebarea mea catre cei care propovaduiesc plafonarea marjelor sau chiar a preturilor: DE UNDE?

Sa recapitulam:

– 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce sa faca politicienii nostri, asta e pretul pe pietele internationale, piete pe care statul nostru nu prea le poate influenta. Nu platesti, nu primesti!

– 3,2 lei/l acciza si TVA. Aici teoretic statul poate actiona, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales in contextul in care statul se imprumuta cu 9%. Orice leu taiat (si ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;

– 0,75 lei/l pentru costurile de transport, distributie, inclusiv salarii, plus marja pe lant. Pur si simplu, nu ai de unde sa tai aici, decat daca compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele in faliment si intri in alte belele… 75 BANI!!!

Stiu, pentru politicieni „da bine” sa arate ca nu mai pot de grija cetatenilor, dar nu trebuie sa uitam de ce s-a ajuns aici. Din cauza politicilor publice dezastruase (helicopter money, deficite uriase, green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat in ultimii ani…

Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred ca ar fi sa se abtina sa mai strice ceva, ca putem ajunge usor intr-o situatie mult mai grea decat aceea generata de preturile mari la combustibili: PENURIA!

Later edit: am corectat, acciza nu e 1,52,lei, este 1,73 lei, imi scapase actualizarea cu rata inflatiei. Nu raman 90 bani ci doar 75 bani!!!

Ultima ora:

ObservatorMarco Badea: David Popovici a reușit! A devenit campion mondial la 100 de metri liber și atinge la doar 17 ani o performanță neegalată timp de 49 de ani

PoliticMarco Badea: 119 de zile de când Vladimir Putin a început războiul în Ucraina

EconomieSergiu Manea: Gândirea digitală înseamnă inclusiv să recunoşti foarte repede când eşti pe o cale greşită şi să înveţi din asta | Conferinţa Microsoft Envision România

ExternCristian Unteanu: Care este statutul exact al „luptătorilor străini” din Ucraina? Sunt şi români printre ei?

SocialSorin Ioniţă: Misiunea statului în lumea civilizată e să se ocupe de mediocrităţi ca mine, nu de genii

EvenimenteCiprian Stanescu: Despre economie circulara pe termen lung

CulturaMireille Rădoi: Studii despre Imperiul Bizantin la Biblioteca Centrală Universitară Carol I

EditorialAlexandru Grumaz: IAR Ghimbav a jucat la două capete în ceea ce privește elicopterele 



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe