OraNoua.ro
Publicat în 31 octombrie 2012, 19:15 / 918 elite & idei

George Brăiloiu investește în tehnologia LED prin intermediul KDF Lighting

George Brăiloiu investește în tehnologia LED prin intermediul KDF Lighting

George Brăiloiu, proprietarul KDF Energy, tatonează un domeniu revoluționar care ar transforma scenariile SF în realitate, potrivit televiziunii Money.ro.

Antreprenorul, unul dintre puținii brokeri de certificate de emisii de dioxid de carbon, in­ves­tește într‑o tehnologie care, la o primă vedere, pare o ciu­dă­țenie. Este vorba despre „o diodă semiconductoare care emite lumină“, numită LED. Pasul următor: o folie transparentă aplicată pe ferestre care se alimentează cu energie de la soare, în timpul zilei, pentru a genera lumină noaptea, într‑o lume în care consumul de energie va fi zero. În septembrie anul trecut, Brăiloiu a creat KDF Lighting și l-a numit pe Robert Ambrozie responsabil pentru acest business.

Până acum, Brăiloiu și‑a crescut businessul din comerțul cu drepturi de emisie. Oportunitatea de afaceri a apărut după de Uniunea Europeană a impus marilor poluatori industriali o limită a cantităților de CO2 pe care au voie să le emită în atmosferă. Mai concret, aceia care poluează mai puțin decât li se permite pot să vândă surplusul de aer curat celor care nu respectă nivelul maxim. Iar tranzacţiile sunt intermediate de companii precum KDF Energy.

Într‑un singur an (2009), businessul KDF a crescut de o sută de ori, până la o sută de milioane de euro. Ultimii doi ani de criză au scăzut producția industrială și, implicit, afacerile KDF Energy până la 70 de milioane de euro. Altfel spus, în piață a existat multă marfă (certificate CO2) iar cererea a fost mică. Mai mult, începând cu august 2011, României i s‑a suspendat dreptul de tranzacționare a surplusului de aer curat, această interdicţie fiind ridicată abia anul acesta.

LUMINA VIITORULUI. Criza nu înseamnă neapărat și criză de idei. Acum, George Brăiloiu dezvoltă noul business cu LED‑uri, care completează portofoliul actual. Noua divizie KDF Lighting ar putea contribui la transformarea KDF Energy într‑unul dintre cei mai puternici jucători din energie. „În zona Balcanilor suntem puternic ancorați în industrie. Avem relații excelente în Grecia și Bulgaria cu jucătorii din energie și acces la cele mai noi tehnologii, dat fiind core businessul nostru – reducerea de emisii și eficiența energetică. Vrem să devenim un nume și în producția de energie. Nu investim decât în proiecte verzi“, punctează discretul om de afaceri.

De exemplu, KDF Lighting a fost „o idee studiată intens, care s‑a conturat încă de acum doi ani. Tehnologia LED este cea mai eficientă pe care a cunoscut‑o omenirea vreodată“, spune Robert Ambrozie, director de dezvoltare al KDF Energy și șeful KDF Lighting. În cuvinte puține, becurile cu LED sunt mai economice. Adică în loc de 100 de wați cât consumă un bec cu filament, vor folosi doar 9 wați. De 11 ori mai puțină energie așadar pentru la fel de multă lumină. Iar durata de viață este spectaculoasă: 35 de ani într‑o gospodărie obișnuită. „Ledul este considerat viitorul – continuă Ambrozie –, deoarece becul cu incandescență inventat acum 130 de ani va fi scos complet de pe piață, iar, în anii următori, și becul economic cu gaz va avea aceeași soartă, deoarece conține substanțe toxice, care pot fi eliberate în caz că este spart“. În schimb, LED‑ul consumă foarte puțină electricitate și luminează o viață. E drept, un asemenea bec costă în jur de 20 de euro bucata, dar analiștii din piață spun că este o investiție care se amortizează repede, atât de marii consumatori industriali, cât și de consumatorii casnici, cărora le va scădea considerabil factura la energie.

„Deocamdată, este o soluție scumpă de iluminat, adoptată însă de companiile private care sunt atente la costuri și care au conceptul de amortizare a investiției. Aceste sisteme, cu cât funcționează mai mult, cu atât se amortizează mai repede“, explică și Stelian Matei, director științific al Electromagnetica.

INVESTIȚIE SIGURĂ. Până una‑alta, e limpede atât pentru inițiați, cât și pentru profani că potențialul acestui nou tip de iluminat este uriaș. „Pentru început, estimăm o cifră de afaceri de aproximativ cinci milioane de euro pe divizia de Lighting, după care va fi o explozie. Americanii o numesc revoluția LED tocmai pentru beneficiile pe care acest tip de lumină le aduce“, adaugă Ambrozie. Grosso modo, valoarea pieței de iluminat din România este de circa o sută de milioane de euro, adică tot ce înseamnă piața de iluminat fluorescent și incandescent. Din această cifră, punctează Robert Ambrozie, 3–5% reprezintă gradul de penetrare a LED‑urilor, care va conduce la valori foarte mari într‑un viitor mai mult sau mai puțin apropiat. Matematic, piața va crește de la 100 la câteva sute de milioane de euro anual.

Pentru dezvoltarea viitoare a afacerii, Ambrozie aduce în discuție parteneriatele public‑private. În România sunt, acum, în jur de patru milioane de corpuri de iluminat stradal, iar consumul este foarte mare, de circa 250–400 de wați. Deși autoritățile locale sunt deschise pentru această nouă tehnologie, totuși „nu au bani pentru investiția de început“, spune managerul de la KDF Lighting. Vestea bună este că există niște programe dezvoltate de BERD pentru eficiență energetică și, chiar dacă nu sunt sume mari, KDF Lighting a început deja să prezinte tehnologia în Prahova, Timiș, Cluj, Constanța.
Global, soluţiile de iluminat bazate pe tehnologia LED au început să fie adoptate pe piaţă abia din anul 2007, în prezent reprezentând doar 5% din valoarea totală a vânzărilor de echipamente de iluminat. Un raport din 2012 al McKinsey arată că, până în 2020, LED‑urile vor reprezenta valoric circa 60% din piața mondială de iluminat, estimată la circa 110 miliarde de euro, de la 10% cât reprezentau în 2010.

KDF ȘI OPTOGAN. Acum, divizia de ­Lighting a lui George Brăiloiu are un parteneriat cu Optogan, o companie spe­cializată în producerea şi furnizarea de produse de iluminat pe baza tehnologiei LED, deținută de fondul de investiţii Onexim, care se află în proprietatea miliardarul rus Mihail Prohorov.

Optogan are mai multe centre de producţie în Rusia şi Germania. Practic, KDF este distribuitorul Optogan pe pieţele din România, Grecia şi Bulgaria, iar Bucureştiul devine centrul regional. „Suntem distribuitorul lor exclusiv. Însă, ei nu produc pentru iluminatul stradal. În acest sens avem un parteneriat cu o firmă din Bulgaria“, mai dă Ambrozie un detaliu. La nivel local există trei–patru companii care dezvoltă un business în această direcție: doi producători – Electromagnetica (București) și Elba (Timișoara) – și câțiva importatori mai mici.

Teoretic, într‑o piață în care ­există câțiva jucători, nu este foarte dificil să construiești un portofoliu solid de clienți. „Dezvoltăm acum un business cu un producător important din industria laptelui – Danone. Au început să cumpere corpuri de iluminat cu LED pentru fabrica din Colentina. Și am mai avut livrări la fabrici din industria auto. Iar acum se construiesc niște showroomuri auto în județul Prahova și suntem în discuții și cu ei“, mai spune Ambrozie.

Clienți importanți ar putea să vină și din zona dezvoltatorilor de malluri sau de parcări subterane. În plus, „ne aflăm, la nivel global, în plină revoluție a sistemelor de iluminat. Altfel spus, la înlocuirea treptată a sistemelor bine‑cunoscute de iluminat cu cele cu LED‑uri. Primii în lume care au adoptat deja aceste sisteme sunt marii consumatori de energie electrică, rețelele de distribuție a carburanților, rețelele de retail modern, dezvoltatorii imobiliari“, spune și Eugen Scheușan, director general al Electromagnetica. Rămâne doar o chestiune de timp până când acest sistem va trece treptat de la consumatorii industriali la cei casnici. O poveste care a început prin anii ’60, dintr‑o greșeală a unui mare fizician japonez, miliardarul Suji Nakamura, inventatorul LED‑ului.

Ultima ora:

ObservatorCătălin Predoiu, întâlnire cu comisarul european pentru afaceri interne înainte de decizia intrării depline a României în Schengen: “Suntem pregătiți”

PoliticCătălin Predoiu, întâlnire cu comisarul european pentru afaceri interne înainte de decizia intrării depline a României în Schengen: “Suntem pregătiți”

EconomieAndrei Dudoiu: SeedBlink offers now access to Bolt, the $14B global leader in urban mobility, through a secondary investment opportunity

ExternRobert Lupițu: “ROEXIT” – Ce pierd românii, din țară și din diaspora, dacă România iese din Uniunea Europeană și NATO

SocialCsibi Magor: Burnoutul este legat mai degrabă de cât de mult lăsăm munca să ne domine viața

EvenimenteCiprian Stănescu: Inovatori în sustenabilitate din patru țări din CEE s-au reunit într-un eveniment regional la București

EditorialCristian Grosu: O crimă – Locul gol al României de la masa următorului deceniu

CulturaFlaviu Predescu: Despre Festivalul de Teatru de la Cluj, la Cultura pentru toți – Video



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe