George Butunoiu: 9 din 10 soferi bucuresteni nu stiu sa conduca. Sau stiu, dar nu le pasa daca ajung la inchisoare.
O problema de fizica de scoala elementara, pe care soferii bucuresteni ar trebui sa stie sa o rezolve, daca nu din decenta si ca indicator de elementara civilizatie, atunci macar de frica oamenilor lui Toba: “Se da o trecere de pietoni, vizibila de departe, ba si cu un panou mare in dreptul ei. Apare pietonul. Ipoteza de lucru este ca pietonul e prost, pus pe sotii sau ca vrea sa se sinucida. Delta te dintre te zero cand apare in campul vizual si te unu cand ajunge in fata masinii este de 2,8 secunde. Ce viteza trebuie sa aiba soferul la trei metri de trecerea de pietoni ca sa nu fie obligat sa treaca cu masina peste el si sa-i strice smartfonul pe care il tine in buzunar?”
Ca sa ajung la concluzia din titlu, de ani de zile conduc un experiment si notez minutios rezultatele. Strada pe care am biroul e ingusta si linistita. Si mai e si cu sens unic. Ca multe strazi din Bucuresti, are o trecere de pietoni, cu linii albe, cu panou si cu tot ce trebuie. Ca sa ies de dupa gardul cu iedera si sa ajung pe a treia linie a trecerii, imi ia 2,88 secunde. Daca ma grabesc putin, pot scoate 2,1, sau chiar 1,98.
De ani de zile, de fiecare data cand am de trecut pe acolo, fac urmatoarele: stau la coltul gardului cu iedera si ascult sa vad cand vine o masina. Se aud de departe, chiar din dreptul casei marelui avocat. Tinand seama de efectul Dopler, si cu atata experienta in spate, stiu exact cam pe unde este. Cand ajunge la cativa metri, pac!, ies si eu de dupa gard si intru pe trecerea de pietoni, facandu-ma ca ma uit in alta parte. Sigur, am grija sa nu trec de a doua linie, pentru ca prost nu sunt, fizica mai stiu inca destula, si nici nu tin sa ma sinucid in acest fel atat de banal.
Rezultatele experimentului sunt spectaculoase, intr-adevar! 9 din 10 soferi nu se asteapta la asa ceva. Pentru ei, un pieton care sa iasa de dupa gard si sa intre pe trecerea de pietoni fara sa se uite nu exista. Sunt uluiti, stupefiati cand vad unul, de parca ar cadea un extraterestru din cer in fix in Dorobanti, in fata masinii lor. Scrasnete de frana, claxoane disperate, ba unii trec la cativa centimetri de mine fara sa schiteze cel mai mic gest de franare. Boule, nu esti atent, evident, iar cativa chiar au oprit ca sa vina sa-mi dea cu manivela in cap. Nu are rost sa le spun ca tocmai, cel atent eram eu, si nu invers, deci… dar sa nu o mai lungim! Da, 9 din 10 soferi bucuresteni m-ar calca pe trecerea de pietoni dintre Emile Zola si Andrei Muresanu daca nu as fi atent si daca nu as cunoastre efectul Doppler. Cativa dintre ei fara regrete, presupun…
Si proba teoretica a testului:
Ce viteza ar trebui sa aveti la 3 metri de trecerea de pietoni ca sa nu-l calcati pe GB?
100 Km/h
60 Km/h
40 Km/h
30 Km/h
20 Km/h
Nu stiu/ nu raspund
http://www.georgebutunoiu.ro/blog/index.php/2016/09/06/9-din-10-soferi-bucuresteni-nu-stiu-sa-conduca-sau-stiu-dar-nu-le-pasa-daca-ajung-la-inchisoare/
Ultima ora:
ObservatorMarco Badea: S-a lansat raportul „Starea Climei – România 2024”
PoliticKlaus Iohannis, de Ziua Națională a Victimelor Holocaustului: Generațiile de astăzi trebuie să stopeze discursul instigator de ură care capătă din nou amploare
EconomieRăzvan Nicolescu: Aş propune un parteneriat pentru viitor companiei E.ON, ca să nu plece din România
ExternRufin Zamfir: Ieri am marcat un an de la atacurile barbare ale Hamas asupra populației israeliene
SocialNicoleta Munteanu: Ora practică de antreprenoriat Kids in Business a început la Mark Twain International School Bucharest -şcoala primară cu productia de Slime-lipicios de distractiv!
EvenimenteAndrei Dudoiu: One of the most exciting startup competitions in Europe – the How To Web Spotlight Competition!
EditorialAlexandru Grumaz: Si vis pacem, para bellum!
CulturaLorena Stoian: Comisia Europeană oferă tinerilor 35.500 de permise de călătorie gratuite prin DiscoverEU!
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe