OraNoua.ro
Publicat în 23 iulie 2014, 11:40 / 301 elite & idei

Ionel Niţu despre doborarea avionului din Ucraina: „Eroare umană de identificare a ţintei”

Ionel Niţu despre doborarea avionului din Ucraina: „Eroare umană de identificare a ţintei”
+ Extern • + Observator

BURSA 22.07.2014 – www.bursa.ro

*  ACTUALIZARE 08:40 Separatiştii proruşi au predat Malaysiei cutiile negre ale avionului prăbuşit în Ucraina
     Rebelii proruși au predat în cursul nopții de luni spre marți, la Donețk, unor responsabili malaezieni cele două cutii negre ale avionului care s-a prăbușit joi în zona din estul Ucrainei aflată sub controlul lor, transmite AFP.
     În același timp, ei au anunțat în fața reprezentanților mass-media instituirea unui armistițiu pe o rază de 10 kilometri în jurul locului unde s-a prăbușit avionul companiei Malaysia Airlines, pentru a facilita ancheta asupra cauzelor tragediei aviatice, cauzată, după cum susțin Statele Unite, de o rachetă lansată din zona controlată de aceștia. „Am decis să predăm experţilor malaysieni cutiile negre”, a declarat „premierul” republicii autoproclamate Doneţk, Aleksandr Borodai.
     Un expert malaysian le-a mulţumit separatiştilor proruşi.
     „În numele Guvernului malaysian, transmit mulţumiri Guvernului republicii Doneţk că ne-a predat cele două cutii negre (…). Nu am găsit cutiile negre ale zborului MH 370 (dispărut deasupra Oceanului Indian) şi, prin urmare, suntem mulţumiţi că le-am putut recupera pe acestea”, a spus el.
     „Cutiile negre sunt intacte”, a adăugat el.
     Pe de altă parte, Aleksandr Borodai a anunţat o măsură solicitată încă din momentul prăbuşirii avionului de comunitatea internaţională pentru a facilita accesul în zonă.
     „Am ordonat o încetare a focului pe un perimetru de zece kilometri în jurul” locului tragediei, soldate cu 298 de morţi, a spus el.
     –
     *  ACTUALIZARE 08:30 Observatorii OSCE au primit acces deplin la locul prăbușirii avionului malezian
     Observatori ai Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) au primit acces deplin la locul prăbușirii avionului malaezian Boeing 777, iar zona prăbușirii este acum păzită cu strictețe, se menționează în raportul misiunii din Ucraina a organizației, difuzat luni, informează ITAR-TASS.
     „În data de 20 iulie, colaboratorilor misiunii OSCE li s-a oferit acces deplin la locul catastrofei, care a fost în acest scop îngrădit în mod corespunzător. Căutarea celor decedați continuă”, se spune în document. 
     Observatorii OSCE au constatat că la „19 iulie accesul lor era încă limitat, însă într-o măsură mai mică decât cu o zi înainte: perimetrul de securitate era protejat prost”. „Echipele de salvare de la locul accidentului au anunțat că locurile în care se aflau toate corpurile neînsuflețite au fost fotografiate și filmate pe suport video înainte de a fi puse în saci”, se spune în document. 
     Totodată, observatorii au numărat, la 19 iulie, 55 de trupuri neînsuflețite, puse în saci pentru a fi transportate. De asemenea, ei anunță că nu au reușit să numere corpurile neînsuflețite care se păstrează deja în vagoanele frigorifice în stația feroviară Torez. 
     –
     Analistul Ionel Niţu consideră că doborârea avionului Malaysia Airlines în Ucraina a fost o eroare umană de identificare a ţintei.
     Domnia sa ne-a declarat: „În zonă, era conflict. Cu câteva ore mai devreme, un avion militar ucrainean Suhoi-25 fusese doborât de forţele ruseşti, cu trei zile înainte, un avion de transport ucrainean Antonov-26 fusese, de asemenea, doborât de rebelii pro-ruşi. Forţele armate beligerante erau, aşadar, în stare maximă de alertă.
     Avionul civil malaezian se pare că a fost deviat de la traseul clasic, posibil din cauza condiţiilor meteo. Acest lucru poate ridica semne suplimentare de întrebare, pentru că autorităţile aeriene de la Kiev puteau devia aeronava astfel încât să evite total regiunea. Date fiind tensiunile din zonă, starea de alertă a ambelor părţi, probabil avionul malaezian a fost identificat în mod eronat drept ţintă. Se va verifica uşor acest aspect, prin analiza cutiilor negre. Fiind o zonă de conflict, probabil mulţi ochi erau aţintiţi asupra sa şi vom afla în curând de unde şi cu ce s-a tras.
     Cel mai probabil este o eroare umană legată de identificarea ţintei. De aceea, este important să fie o anchetă internaţională”.
     În opinia analistului citat lucrurile pot evolua cu valenţe geopolitice/militare, în funcţie de cine se va dovedi vinovat.
     „Dacă se va dovedi că acest grav incident nu este atentat terorist, atunci nu va fi un casus belli (n.r. „justificarea unui act de război”), cum văd că spun unii, ci, dimpotrivă, ar putea fi un punct de inflexiune, un game changer, care va duce la soluţionarea conflictului”, ne-a spus analistul, adăugând: „Dacă se va dovedi că sunt de vină rebelii pro-ruşi, atunci Kievul va interveni legitim în forţă, iar Rusia se va vedea nevoită să se abţină; Ucraina va redeveni suverană sau conflictul va fi îngheţat (ca în Transnistria).
     Este un incident neplăcut, dar care, paradoxal, poate soluţiona într-un fel sau altul conflictul din estul Ucrainei”.
     Ionel Niţu precizează că aceasta este prima ipoteză şi cea mai simplă. În opinia sa, problema mare apare dacă se va dovedi că de vină au fost ucrainenii (există date că două avioane de vânătoare ucrainene ar fi urmărit avionul malaezian; autoritatea aeronautică poate fi acuzată că nu a deviat cursul aeronavei), de vină au fost ruşii (care ar fi livrat sistemul de rachete rebelilor) sau a fost un atentat terorist la bordul avionului, ultimul scenariu putând fi corelat cu dispariţia avionului malaezian, în Pacific, în luna martie.
     Evident, nu este exclusă o combinaţie care să fi determinat eroarea, de exemplu prin prezenţa celor 2 avioane de vânatoare, care, zburând foarte aproape de avionul civil, să fi fost ţinta reală a rachetei. „Eu cred că cele mai probabile scenarii sunt cele care indică drept făptaşi (cu intenţie sau nu) pe rebelii pro-ruşi”, ne-a mai spus domnul Niţu, adăugând: „Şi cred că incidentul este o eroare, pentru că niciuna din părţi nu ar fi avut de câştigat. Rămâne de văzut dacă este o eroare provocată sau pur şi simplu o eroare regretabilă. Se întâmplă însă adesea ca astfel de incidente să rămână neelucidate până la capăt. Să ne amintim de avionul cu liderii Poloniei prabuşit în Rusia sau de avionul civil iranian doborât de un avion militar al SUA, în 1988.
     Degringolada de la locul accidentului, graba cu care separatiştii adună probele, incertitudinea cu privire la cutiile negre, acuzele internaţionale destul de clare împotriva Rusiei, care ar fi furnizat rebelilor sistemul de rachete reprezintă imaginea neputinţei Ucrainei de a-şi asigura prerogativele de suveranitate în interiorul propriilor frontiere. Fără implicarea Moscovei, e posibil să nu fie elucidate circumstanţele incidentului.
     Oricum ar fi, tragicul incident este un «game changer», un punct de inflexiune, o lebădă neagră – un eveniment imprevizibil, cu consecinţe majore”.  

Articol aparut in editia  BURSA 22.07.2014 – www.bursa.ro

Ultima ora:

ObservatorKlaus Iohannis: România și-a atins deja 62% din țintele Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă

PoliticKlaus Iohannis: România și-a atins deja 62% din țintele Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă

EconomieCristian Grosu: Ieșirea din economia liberală de piață

ExternRobert Lupițu: “Planul (B)reton” – Comisarul european din partea Franței ar putea concura pentru a o succeda pe Ursula von der Leyen la șefia Comisiei Europene

SocialAlexandra Gătej: De ce este fooaarte greu să practici bunătatea în vremea noastră

EvenimenteElena Calistru: Am ajuns la Geneva pentru WTO Public Forum

CulturaDan Mircea Cipariu realizează ateliere de lectură și scriere creativă în cadrul proiectului ”Țesem legături”

EditorialAlexandru Lăzescu: G7 vs BRICS – competiția pentru o nouă ordine mondială



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe