Matei Bogdan
Publicat în 15 decembrie 2021, 12:42 / 208 elite & idei

Ionuţ Simion: Lipsa de transparenţă şi predictibilitate în plan fiscal, barieră pentru investiţii

Ionuţ Simion: Lipsa de transparenţă şi predictibilitate în plan fiscal, barieră pentru investiţii

Ionuţ Simion, preşedintele AmCham Romania: „Ţara noastră nu trebuie să permită ca politica fiscală să fie un impediment pentru atractivitatea economică şi pentru investitorii existenţi”

Companiile membre ale AmCham Romania (Camera Americană de Comerţ în Romania) consideră că predictibilitatea procesului legislativ în sfera fiscalităţii, interpretarea unitară a legislaţiei sau lipsa de corelare dintre legislaţia fiscală şi alte legislaţii care reglementează acelaşi domeniu sunt neajunsurile majore ale legislaţiei fiscale, potrivit unui sondaj realizat de această organizaţie în perioada 15 octombrie – 15 noiembrie 2021.

În acest context, AmCham subliniază nevoia şi importanţa unui proces decizional coerent, bazat pe consultări reale şi analize de impact cuprinzătoare, care să contureze politici publice de calitate, clare şi aplicabile.

Sondajul arată: „Între principalele neajunsuri ale administraţiei fiscale, care constituie o barieră pentru investiţii suplimentare şi pentru mediul de afaceri în general, se remarcă nevoia de îmbunătăţire a relaţiei dintre contribuabili şi autorităţile fiscale, nivelul încă redus de digitalizare, procesul complex de conformare sau insuficient timp alocat pentru implementarea noilor prevederi legislative”.

Sondajul a fost prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, iar preşedintele AmCham Romania, Ionuţ Simion, a declarat: „Politica fiscală este un pilon central al mixului de competitivitate al unei ţări, iar România nu trebuie să permită ca aceasta să fie un impediment pentru atractivitatea economică şi pentru investitorii existenţi. Dimpotrivă, trebuie să fie un instrument pentru accesarea oportunităţilor unice pe care România le are la orizont în perioada următoare. Faptul că 95% dintre respondenţii la sondaj indică lipsa de transparenţă şi predictibilitate între neajunsuri confirmă că ceea ce solicităm în numele comunităţii de afaceri nu sunt doar concepte, ci au un impact direct în deciziile de investiţii”.

Totodată, preşedintele AmCham a susţinut că România nu este pregătită la acest moment pentru un impozit progresiv, menţionând: „Nu îi vedem beneficiile imediat. Asta nu înseamnă că o astfel de măsură nu poate fi introdusă, dar ea trebuie să fie pregătită, comunicată din timp, dată posibilitatea atât companiilor, cât şi plătitorilor, persoanelor fizice, cât şi statului, să poată să gestioneze măsura. Orice idee de a o introduce de azi pe mâine – vă asigur de pe acum – cum va fi scrisă, va fi sortită eşecului. Şi noi asta ne dorim să le spunem autorităţilor: haideţi să vedem, nu suntem singura ţară care, poate, vom aplica cota progresivă, dar suntem noi la nivelul ţărilor respective, avem infrastructura lor? La noi, toate declaraţiile online la ANAF se depun «la etajul II». Este hilar, dar asta vorbeşte despre ce nivel de pregătire avem noi la ora actuală din punct de vedere al infrastructurii pentru a gestiona un exerciţiu atât de complex”.

Sondajul adus în atenţie a fost realizat pe un eşantion de 87 de companii membre AmCham Romania, dintre care, conform clasificării ANAF: 44% companii mari; 30% companii medii; 26% companii mici.

• „Impozitul de 5% pe dividende, o măsură apreciată de investitori”

Sondajul privind politica fiscală a urmărit să evalueze percepţia companiilor membre cu privire la principalele măsuri de politică fiscală şi modul în care acestea afectează deciziile de investiţii şi derularea afacerilor în România.

Conform sondajului, cele mai apreciate cinci măsuri fiscale care fac România atractivă pentru investitori sunt: impozitul de 5% pe dividende, factor stimulativ pentru dezvoltarea antreprenoriatului, în creştere cu 15% faţă de evaluarea în sondajul derulat în 2019; sistemul de cotă unică, în continuare considerat cel mai adecvat pentru economia României, atât din punct de vedere al contribuţiei pe care o are la competitivitatea economică a României, cât şi din perspectiva faptului că încurajează conformarea voluntară a contribuabililor oneşti; stimulentele fiscale, recunoscute de peste 83% dintre respondenţi ca fiind importante pentru mediul investiţional (prin intermediul aceluiaşi sondaj membrii AmCham au semnalat imposibilitatea de a accesa unele dintre aceste stimulente, cu precădere a celor care vizează activităţile de cercetare-inovare şi care ar putea avea un efect pozitiv semnificativ în atragerea activităţilor economice cu valoare adăugată mare); transpunerea legislaţiei UE, ancora de stabilitate pentru companii pe fondul instabilităţii care se manifestă la nivel naţional; regimul de holding, care permite acum înregistrarea în România a acestor tipuri de companii.

• Alexander Milcev, AmCham Romania: „Aderarea la principiile de stabilitate şi predictibiliate este mai importantă ca oricând”

„Preocuparea companiilor de a avea un cadru legislativ clar, predictibil şi instrumente moderne care să faciliteze conformarea, este evidentă şi este o veste bună”, a afirmat, la evenimentul de ieri, Alexander Milcev, membru al Consiliului Director al AmCham Romania şi copreşedinte al Comitetului de Fiscalitate al AmCham România, adăugând: „Aderarea la principiile de stabilitate şi predictibiliate este mai importantă ca oricând, mai ales în contextul turbulenţelor din ultimele luni şi al declaraţiilor contradictorii care au generat un val de incertitudine”.

• Cristian Sporiş, AmCham: „Accelerarea inflaţiei, risc macroeconomic major”

Printre riscurile macroeconomice majore care grevează sustenabilitatea bugetară a României, AmCham a semnalat accelerarea inflaţiei şi riscul unei spirale inflaţioniste, creşterea datoriei suverane, dependenţa ridicată de importurile de energie, evoluţia demografică negativă, respectiv impactul şi gestionarea pandemiei.

În acest context, Cristian Sporiş, vicepreşedintele AmCham, a spus: „Situaţia macroeconomică a României impune o bugetare responsabilă şi sustenabilă, şi subliniem importanţa unei planificări riguroase a veniturilor înainte de avansarea unor cheltuieli pentru care nu există surse bugetare. În vederea îmbunătăţirii veniturilor bugetare credem că este esenţială o schimbare de paradigmă în relaţia dintre stat şi contribuabili, în sensul în care statul să se raporteze la plătitorii de taxe ca la un client”.

AmCham România şi-a exprimat disponibilitatea de a intra în dialog şi consultări transparente cu autorităţile implicate. Chiar ieri, organizaţia a avut o întrevedere cu ministrul Finanţelor, Adrian Câciu.

Sondajul AmCham arată că principalele neajunsuri ale administraţiei fiscale ce constituie o barieră pentru investiţii suplimentare şi pentru mediul de afaceri, în general, sunt: relaţia contribuabililor cu autorităţile fiscale şi insuficienta pregătire a inspectorilor fiscali (80%); digitalizarea încă redusă a ANAF (79%); procesul complex de conformare (55%); insuficient timp pentru implementarea noii legislaţii (55%); lipsa de transparenţă a criteriilor de risc şi a modalităţii de selectare a contribuabililor pentru control (48%).

––-

Măsurile fiscale care ar trebui introduse pentru a creşte conformarea voluntară a contribuabililor sunt, potrivit sondajului AmCham Romania: digitalizarea obligaţiilor de conformare a companiilor şi digitalizarea ANAF (spun 84% dintre respondenţi); claritate legislativă (57%); introducerea Standard Audit File for Taxation – SAF-T (44%); mecanisme funcţionale pentru acordurile de preţ în avans – APA – şi soluţiile fiscale individuale anticipate – SFIA (40%); procedură de arbitraj pentru litigiile dintre ANAF şi contribuabili, înainte de procedura în justiţie (39%).

––

95% dintre cei intervievaţi de AmCham Romania consideră că lipsa de transparenţă privind viitoarele modificări ale legislaţiei fiscale reprezintă principalul neajuns al actualei legislaţii fiscale şi care este o barieră pentru investiţiile suplimentare, afectând percepţia generală despre mediul de afaceri din Romania. Urmează interpretarea neunitară a legislaţiei fiscale (94%), atractivitatea scăzută a stimulentelor fiscale din cauza materialităţii reduse sau a dificultăţilor de accesare a acestora (80%), lipsa de corelare a legislaţiei care reglementează acelaşi domeniu (77%), neplafonarea CAS şi CASS (67%).

––

Ionuţ Sas, vicepreşedintele AmCham: „Reiterăm nevoia ca orice măsură fiscală să fie întodeauna analizată prin raportare la impactul economic generalizat, la provocările specifice industriei pe care o vizează, precum şi la contribuţia la competitivitatea economică a ţării. Din această perspectivă, industria IT s-a dovedit a fi de importanţă strategică pentru România şi continuă să fie mai ales în perspectiva tranziţiei digitale asumate de România prin PNRR. În calitate de contribuabili, aşteptarea legitimă este aceea de a exista o contraprestaţie corectă din partea statului în schimbul taxelor plătite, care să se reflecte în investiţii în infrastructură, sănătate, educaţie şi în alte sisteme critice pentru creşterea calităţii vieţii, un factor determinant şi pentru retenţia în ţară a specialiştilor din domeniul IT”.

www.bursa.ro

Ultima ora:

ObservatorGabriel Andronache: Digitalizarea sistemului energetic național: soluții și proiecte inovative pentru o infrastructură energetică modernă

PoliticOana Țoiu, despre victimele violenței domestice: ”Nu poate nimeni în locul lor să apeleze la autorități, însă sunt câteva lucruri care le pot fi de ajutor”

EconomieGabriel Andronache: Digitalizarea sistemului energetic național: soluții și proiecte inovative pentru o infrastructură energetică modernă

ExternRadu Carp: Umbra lui Putin în Italia post-Draghi – între Rousseau şi Montesquieu

SocialNicoleta Munteanu: Povestea româncei care este parteneră într-o companie care are în responsabilitate peste 6 miliarde de euro şi care a dezvoltat singură un program unic pentru copiii din toate şcolile din România

EvenimenteFlavia Popa şi Ciprian Stănescu – Climate Change Summit şi cum schimbăm paradigma mediului

CulturaDan Mircea Cipariu: ORLAN, file de corp și auto-hagiografie

EditorialAlexandru Grumaz: După Putin ultranaționaliști? (III) (lecții din războiul din Ucraina)



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe