Adriana
Publicat în 29 mai 2013, 15:50 / 312 elite & idei

Liviu Muresan: Organizatiile de tineret

Liviu Muresan: Organizatiile de tineret
+ Observator

Daca tot am inceput cu stangul, adica scriind despre politica, sau macar despre personaje politice, hai sa continuam in acelasi registru. Daca tot e luna mai.

Ma intreb cum se face ca dupa vacanta prelungita de 1 mai nu s-a gasit nici macar o organizatie de tineret a vreunui partid sa iasa in teren si sa adune gunoiul? Cum care gunoi? S-au civilizat romanii si nu s-au mai adunat mormane de peturi, hartii si alte gunoaie dupa traditionalele prajeli la “iarba verde”? Posibil, desi mai degraba improbabil.

S-au lenevit tinerii activisti, dat fiind faptul ca nu mai exista nicio motivatie electorala? Posibil, si chiar probabil.

In calitate de inca membru (absolut inactiv de ceva vreme) al unei astfel de organizatii de tineret, m-am tot intrebat de ce atata lipsa de imaginatie in “actiunile” tinerilor. Pana la urma nu ai foarte multe optiuni atunci cand incerci sa devii vizibil ca tanar politician. Resursele financiare sunt putine, aproape inexistente, ceea ce inseamna ca optiunile devin automat limitate. Voluntariatul ecologic e la moda, iar oamenii neutri apreciaza curatenia. Si uneori mai pun si mana si aduna si ei. Macar de rusine. Riscul e sa dobandesti o eticheta de gunoier, dar pana la urma fapta buna (de curatire a jegului) ramane facuta, si pana la urma asta conteza. Bun, ai adunat niste gunoi. Si? Ce mesaj transmiti? Ca ti-ai facut liber cateva ore intr-o sambata sau duminica si ai iesit in folosul comunitatii sa strangi mizerie. Dar un tanar politician la asta trebuie sa se rezume?

Parerea mea este ca nu.

Cea mai de pret proprietate a unui tanar este (sau poate si trebuie sa fie) pregatirea teoretica. Cred ca tanarul policitian trebuie sa aduca in prim plan acest atu. Pana la urma cum definim o astfel de persoana? Ar trebui pornit cu explicatiile de la organizatia din care face parte. O organizatie de tineret a unui partid este in esenta un ONG, care are anumite valori, o anumita doctrina si scopul declarat si pretins de “seniori” de a-i ajuta pe acestia din urma sa castige alegerile. Ce mijloace are acest “tineret” de a-si realiza obiectivele, presupunand ca are obiective si identitate distincta de cele ale seniorilor? Unele destul de precare. Mai ales in perioade fara alegeri, in care nimeni nu e interesat de ei.

Ei, in aceste situatii, organizatiile trebuie sa se impuna cu mijloace materiale precare. Si pentru a dobandi credibilitate trebuie sa ramana activi si atunci cand nu exista iminenta unor alegeri. Lumea e satula de martisoare, petreceri de Valentine’s day si crengute de Mos Nicolae oferite de tineri in perioade preelectorale. Cine te mai baga in seamna? Cine mai deosebeste intre galbeni, rosii sau verzi? Sunt demersuri ridicole si extrem de lipsite de imaginatie.

Alta este modalitatea in care un tanar trebuie sa se impuna. Nu devenind lacheu electoral si preelectoral, ci iesind in fata cu un set de valori utile pentru comunitate. Martisorul sau firul de garoafa nu ajuta pe nimeni. In schimb cunoasterea da.

Cum ar fi daca intr-o comunitate rurala, un grup de tineri cu studii in domeniul agricol ar organiza un simpozion pe teme importante pentru taranul de rand? Sa zicem ca trei ani la rand a fost productie slaba de castravete. Si sa mai zicem ca tinerii aceia invita un profesor de specialitate dar si un om de afaceri din domeniu, care sa prezinte informatii relevante problemei taranului. Si sa le dea si solutii problemei lor. Si sa mai facem un efort si sa imaginam o competitie organizata de acei tineri, care premiaza la sfarsitul anului agricol cea mai frumoasa recolta de castravete (obtinuta pe baza unor informatii pe care tocmai ei le-au furnizat taranilor) cu o distinctie si chiar si cu un premiu in bani. Nu ar fi un astfel de demers mai util comunitatii decat o discoteca de Valentine’s day? Si pana la urma ar costa si mai putin.

Intr-un astfel de cadru poti transmite gratuit informatii relevante, pe care comunitatea le apreciaza si de care se foloseste. Sigur ca exemplul e poate putin simplist, dar cred ca ideea e destul de clara: e mai util pe termen lung sa transmiti ceva folositor comunitatii decat sa dai de baut si de mancat intr-o dupa amiaza. Vei fi mult mai apreciat. Oricine e capabil sa dea o pomana electorala, insa o informatie care iti poate face viata mai buna sau mai usoara la un moment dat, sau care iti deschide o oportunitate sau iti da o idee, transmisa inteligent si intr-un cadru bine gandit, astfel incat sa produca plus valoare aduce beneficii sesizabile. Si daca acel tanar, care a reusit sa schimbe ceva intr-o perioada nu neaparat electorala, care sa presupunem ca prin actiunea sa a scapat satul de o boala a unei recolte va avea in campania electorala o cu totul alta imagine si credibilitate decat un vopsitor de copaci sau strangator de gunoaie. Asta pe langa satisfactia de a fi schimbat ceva in bine.

Sunt idei pe care eu nu am reusit sa le pun in practica, pentru ca nici nu am incercat prea mult. Din lipsa de timp si de organizare. Insa poate unii vor aprecia ca nu e lipsit de sens ceea ce scriu si poate se inspira cineva si schimba inertia. Si isi reaminteste ca o organizatie de tineret (indiferent de culoarea politica) nu trebuie sa castige nicio alegere. Ea trebuie sa fie exact ceea ce este, un promotor plin de vitalitate al unor idei care pot sa produca schimbari si progres in societate sau macar in comunitatile locale.
http://muresanliviu.wordpress.com/2013/05/

Ultima ora:

ObservatorAnca Dragu a vizitat BNM

PoliticRadu Puchiu: Realitatea e ca toată lumea a pierdut cate ceva

EconomieAnca Dragu a vizitat BNM

ExternRobert Lupițu: “ROEXIT” – Ce pierd românii, din țară și din diaspora, dacă România iese din Uniunea Europeană și NATO

SocialSorin Cucerai: Zic să ne oprim cu anti-sistemul

EvenimenteCiprian Stănescu: Inovatori în sustenabilitate din patru țări din CEE s-au reunit într-un eveniment regional la București

EditorialCristian Grosu: O crimă – Locul gol al României de la masa următorului deceniu

CulturaFlaviu Predescu: Despre Festivalul de Teatru de la Cluj, la Cultura pentru toți – Video



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe