Marian Dusan, pentru o agentie guvernamentala dedicata START-UP-URILOR ŞI SPINOFF-URILOR INOVATIVE

Programul “Start-up România”
Un proiect pentru 50,000 de tineri antreprenori şi pentru viitorul unei generaţii
De ce Start-up România?Pentru că adresează problemele majore printre tineri: şomajul şi perspectivele reduse.
Pentru că a fost o mare reuşită, în ţări ca Chile, Brazilia sau Israel – după cum am putut să constatăm direct pe teren – într-o economie în dezvoltare cu multe similitudini cu economia românească.
Pentru că „Start-up Romania” nu înseamnă doar cei 50,000 de tineri care vor fi direct implicaţi în proiect, ci va însemna peste 40 de mari oraşe din România ce vor intra în proiect şi o răspândire a ideilor şi network-ului create de proiect pentru o întreagă generaţie de tineri.
Pentru că va conecta tinerii antreprenori din România cu tineri antreprenori din Europa şi din lume.
„Start-up România” poate fi cel mai amplu şi îndrăzneţ program adresat tinerilor din ultimii 23 de ani.
Scurtă descriere a proiectului
„Start-up România” este un program care îşi propune să sprijine – cu idei, cu bani şi cu relaţii, să ofere mentoring şi să conecteze o generaţie de tineri antreprenori, astfel încât să creeze start-up-uri de succes.
Logica în care se desfăşoară proiectul este că statul român oferă câte 20,000 de euro pentru 6 luni tinerilor antreprenori pentru a îşi dezvolta ideile de afaceri.
Tinerii antreprenori vor intra într-un program intensiv de 6 luni care va presupune participarea la: sesiuni de mentoring cu oameni de afaceri autohtoni şi străini; evenimente în plan local: târguri de start-up-uri, prezentări în cadrul unor universităţi; întâlniri de dezvoltare şi testare a proiectelor lor (hackaton).
La finalul acestor 6 luni vor avea un proiect de start-up funcţional, o reţea/un network de cunoştinţe atât printre tineri ca ei, cât şi printre oameni de afaceri cu experienţă şi vor avea posibili investitori pentru proiectele lor.
Ce propunem este desfăşurarea unui program pilot cu 1.000 de tineri antreprenori români. Programul pilot se va desfăşura şi cu participarea unor oameni de afaceri şi experţi care au participat şi au pus pe picioare proiectele similare din Chile, Argentina sau Brazilia.
Beneficiile proiectului
1. Soluție la problema șomajului
Conform rapoartelor Comisiei de munca si afaceri sociale din Parlamentul European consecinţele crizei economice şi şomajul se reflectă mai ales în rândul tinerilor. La nivel naţional, situaţia este la fel de dificilă, rata șomajului în randul tinerilor este de patru ori mai mare decat șomajul populatiei adulte; şomajul în randul tinerilor între 15 si 24 de ani a crescut în ultimii patru ani de la 18,6% la 23%. Barierele la angajare au devenit mai înalte, iar riscul de respingere a unui persoane cu mai puţina experienţă în muncă este semnificativ mai mare în condiţiile în care firmele preferă angajaţi cu experienţă, decât unii noi care reprezintă o creştere de cost.
Problema cu privire la locurile de munca este o ca sunt o gramada de joburi platite cu 200 EUR pe luna, ceea ce nu are vreo legatura cu vreun standard european, iar provocarea noastra cea mai mare este sa existe destule oportunitati pentru tineri de a castiga 1.000 de euro pe luna, ca ei sa ajunga cat mai repede la convergenta cu modelul economic si de civilizatie occidental.
2. Consolidarea dialogului cu tinerii, adresare către un public activ care este vector și formator de opinie
Segmentele de public 18-25 de ani și 26-35 de ani sunt segmentele cele mai dinamice din punct de vedere al consumului de informaţie. Tinerii sunt vectori de opinie în comunitate prin accesul larg la social media, iar mediul online este cel mai permeabil la schimbul de informaţii în rândul tinerilor legat de evoluţia în carieră şi oportunităţi. Dezbaterea despre locul de muncă atât pentru cei care au terminat facultatea cât şi pentru cei care îşi caută un nou job se dezvoltă viral la nivelul reţelei de socializare constituind un vector concret de promovare a programului de antreprenoriat.
3. Posibilitatea de a adresa organizaţiile de studenţeşti şi de tineret
Promovarea antreprenoriatului în rândul tinerilor oferă posibilitatea accesării dialogului cu organizațiile studențești și de tineret și transmiterea mesajului despre program utilizând infrastructura acestor organizații de tineret. Organizațiile de studenți mai ales, pot fi implicate în promovarea programului la nivelul centrelor universitare, ajutând pe de o parte, la circularea informaţiei către tineri, pe de altă parte la atragerea de proiecte antreprenoriale de la nivelul studenţilor.
4. Modificarea dezbaterii publice pe tema șomajului dinspre reactiv, spre proactiv
Una dintre problemele majore în dezbaterea despre somajul tinerilor este coordonată profund reactivă de discuţie care are în vedere în general o aşteptare pentru ajutor din partea autorităţilor. În condiţiile economice încă dificile în care investiţiile pentru generarea de locuri de muncă sunt încă dificil de activat, este utilă o schimbare de paradigmă de dezbatere pe tema șomajului și locurilor de muncă pentru tineri, mutând accentul dinspre primirea unui ajutor de la stat sau autotităţi, către o mentalitate de adaptare şi reuşită individuală, reducând astfel presiunea din dezbaterea publică și generând un model pozitiv.
INOVATIE:
Dat fiind amplul pool de talente pe care sistemul universitar din Romania le produce in zona de IT, avem sansa sa devenim un jucator important pe piata dezvoltarii unor companii inovative de IT, care sa dezvolte produse si servicii IT cu valoare mare adaugata in economie, si sa migram din zona pura a outsourcing-ului unde speculam pretul mai mic al fortei de munca romanesti, in spatiu inovatiei, cercetarii dezvoltarii care pot conduce la crearea si dezvoltarea unor industrii precum biotech, genetics, robotics, etc. Doar daca ne gandim la exemplele de succes aparute din nimic in Romania (GECAD, Softwin, UBERVU, Ionut Budisteanu, elevul de 19 ani care a castigat premiul cel mare (Gordon E. Moore) la Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF 2013) aparute din senin si fara niciun sprijin, ne putem inchipui ce impact economic ar avea un program dedicat dezvoltarii si sprijinirii de astfel de initiative
DEZVOLTAREA Antreprenoriatului social in zona rurala
Satul romanesc moare. Majoritatea zonelor rurale sunt depopulate, datorita emigratiei masive a populatiei apte de munca catre tarile Europei de Sud in cautarea unui loc de munca. Majoritatea celor 2,5 milioane de romani care traiesc acolo sunt angajati fara forme legale, sau fara vreun ajutor sau asigurare sociala. Iata rezultatul celor 23 de ani de nepasare sau lipsa oricaror initiative de dezvoltare economica durabila in mediul rural.
Din 9 milioane de romani care traiesc la tara, doar 1,5 milioane sunt inregistrati ca avand un venit prin munca, restul traind din ajutorul de stat sau din pensiile de agricultori. Aceasta face ca aproximativ 7 milioane de romani sa fie in afara economiei, a PIB-ului, neavand resurse pentru consum, si neplatind nicio taxa la bugetul de stat. Start-up Romania va avea o directie clara in dezvoltarea antreprenoriatului social si a IMM-urilor in sectorul rural, incurajarea tinerilor de a deschide companii in comunitatile locale care sa aduca prosperitate in comunitatea respectiva si sa scoata la lumina si din saracie populatia care traieste la sate. Ne putem imagina ce ar insemna pentru economia romaneasca un segment de populatie de 7 milioane de romani care “reinvie” economic care vor avea venituri in crestere pentru consum, si care ar incepe sa plateasca taxe si impozite, in loc sa traiasca din ajutoarele de stat.
Mai mult decat atat, avem fonduri europene de 7,4 miliarde de Euro pentru dezvoltarea rurala pentru perioada 2014-2020, cu care putem finanta o mare parte din afacerile viitorilor antreprenori. Altfel, in lipsa acestui program sau a altuia similar aceste fonduri se vor pierde in marea majoritate ca si pana acum.
http://roaccelerator.ro/invitatie-1-iulie-2013-ora-10-snspa/
Ultima ora:

ObservatorAlina Bârgăoanu: „România trebuie să inițieze programe de alfabetizare media și informațională, cum au țările baltice”

PoliticLigia Deca, numită secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO

EconomieCorina Vasile: IT-ul românesc nu mai este competitiv cu Bulgaria, Republica Moldova, dar nici cu Polonia sau Ungaria

ExternAlexandru Grumaz: Supraviețuirea Europei!

SocialAndrei Caramitru: Studiu despre analfabetismul funcțional

EvenimenteAndreea Negru: Am avut onoarea de a discuta cu doamna Roxana Mînzatu, Vicepreședinte Executiv al Comisiei Europene, despre teme esențiale pentru viitorul economic și social al României în contextul actual european

EditorialRadu Puchiu: 𝗦̦𝘁𝗶𝘂

CulturaAndreea Paul: Conflictele intergeneraționale au un remediu fantastic prin teatru
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe