1. „Drobul de sare” sau „micul elefant roz” din încăpere

Profesorii mileniului trei nu mai pot ieşi la scena deschisă a şcolii făcuţi “pe puncte DPPD”, ci profesionişti adevăraţi, educaţi cap-coadă ca profesori pe bune. Iată micul elefant roz din încăperea educaţiei, pe care vi-l arăt acum, cunscând bine de tot că toţi îl ştim şi că nu prea vrem să vorbim despre el, deschis. Începând din această clipă, a-l mai ignora denotă, în opinia mea, nepăsare iresponsabilă faţă de şcoală, fapt total inacceptabil.

Am tot respectul pentru universitarii pedagogi, dar timpul matematicienilor, filologilor, fizicienilor, istoricilor, biologilor, ş.a.m.d., cu credite de pedagogie, care să educe altfel copiii în şcoli, a trecut. A persista în negarea că felul în care România face profesori acum e bun pentru viitor înseamnă lipsă de viziune şi de competenţă educaţională. Împreună cu tema carierei didactice centrate pe opţiuni orizontale disponibile profesorilor de-a lungul activităţii lor profesionale, formarea iniţială pe filieră didactică – mai pe şleau, punerea în fapt a programelor de licenţă pentru profesia de profesor – este un proiect strategic mult întârziat deja, ce poate fi lansat curajos pentru primele serii de profesori altfel începând chiar cu 1 octombrie 2016. Distinşi universitari din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, dar şi din Târgu-Mureş, Craiova, Braşov, Galaţi, Constanţa, m-aş bucura sa primiţi acest mesaj exact aşa cum îl fac public: o invitaţie onestă să regândiţi structural – în fapt, să regândim împreună, toţi cei interesaţi – importanţa profesiei didactice şi să proiectaţi – în fapt, să proiectăm împreună, toţi cei interesaţi – licenţe de vârf, pe care să le faceţi parte din oferta educaţională a sezonului academic 2016-2017. For the record, iată un studiu de caz-benchmark, despre cum o universitate căreia îi pasă de educaţie creşte viitorii profesori de preuniversitar prin programe de licenţă adevărate.

2. Studiu de caz. MSU

De 21 de ani consecutiv, Michigan State University (MSU) se află pe locul I în S.U.A. în ceea ce priveşte calitatea programelor oferite celor care urmează să devină profesori pentru educaţia elementară şi secundară. Tot pe locul I este şi la calitatea programelor de consiliere (Rehabilitation Counseling). The College of Education, parte a MSU, oferă programe de licenţă (undergraduate) pentru pregătirea viitorilor profesori care îşi vor croi carierele în învăţământul elementar, secundar şi educaţia specială.

Programele de licenţă MSU au durata de cinci ani, la care se adaugă un an de internship după absolvire. Atributele definitorii ale pregătirii academice a viitorilor profesori sunt dimensiunea inovativă a pregătirii şi intensitatea deosebită a efortului cerut din partea studenţilor. În cadrul domeniilor largi de pregătire – educaţie elementară, secundară, specială – studenţii pot opta pentru o paletă foarte largă de specializari principale (major) şi secundare (minor). Programele MSU sunt acreditate de Teacher Education Accreditation Council, organism al cărui rol este să certifice pregătirea viitorilor absolvenţi, respectiv capacitatea lor de a stăpâni foarte bine cunoştinţele domeniilor de specializare şi de a folosi cele mai bune metode de predare în clasă.

Departamentul Teacher Education oferă un program de licenţă (Bachelor of Arts degree) cu specializare principală (major) în educaţie. În plus, pentru ca un absolvent de licenţă să poată obţine certificatul de profesor acordat de MSU, acesta are de îndeplinit şi cerinţele unui program de internship cu durata de un an (Teacher Certification Internship Year Studies Program).

Exemple de programe academice – College of Education (in extenso, informaţii aici)

Licenţă Professional Education. Cerinţe academice pentru certificarea Secondary Teacher

1. Lista cursurilor pentru Professional Education (20 sau 21 credite):
  a. Toate cursurile din această listă (20 credits):
    TE 150 Reflections on Learning 3
    TE 250 Human Diversity, Power, and Opportunity in Social Institutions 3
    TE 302 Learners and Learning in Context – Secondary 4
    TE 407 Teaching of Subject Matter to Diverse Learners – Secondary 5
    TE 408 Crafting Teaching Practices – Secondary 5
  b. Acest curs, dacă specializările major / minor sunt pe subiecte diferite (de pildă, studii sociale şi ştiinţe):
    TE 409 Crafting Teaching Practices in the Secondary Teaching Minor 1

Cerinţe academice pentru programul Internship Year Studies Program

1. Toate cursurile din această listă Professional Education (24 credite):  
TE 501 Internship in Teaching Diverse Learners I 6
TE 502 Internship in Teaching Diverse Learners II 6
TE 801 Professional Roles and Teaching Practice I 3
TE 802 Reflection and Inquiry in Teaching Practice I 3
TE 803 Professional Roles and Teaching Practice II 3
TE 804 Reflection and Inquiry in Teaching Practice II 3
2. Îndeplinirea tuturor standardelor profesionale aferente anului de internship stabilite de College of Education.

Cursuri aferente specializării Language Arts Teaching Major, certificarea Elementary Teacher (36-46 credite)

Cel puţin 36 credite, cu minimum 17-18 credite acumulate la nivel de 300-400 puncte.

1. Language, Literacy, and Culture (11-15 credite):
a. Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):
ENG 302 Introduction to English Language Studies 3
LIN 200 Introduction to Language 3
LIN 401 Introduction to Linguistics 4
b. Unul din următoarele cursuri (3 credite):
ANP 420 Language and Culture 3
CSD 333 Oral Language Development 3
ENG 406 Topics in English LanguageStudies 3
LIN 424 Introduction to Phonetics and Phonology 3
LIN 434 Introduction to Syntax 3
LIN 437 Semantics and Pragmatics 3
LIN 450 Child Language Acquisition 3
LLT 346 Pedagogical English Grammar for English Teachers 3
PHL 360 Philosophy of Language 3
c. Două din următoarele cursuri (6-8 credite):
COM 391 Topics in Verbal, Intercultural, or Gender Communication 4
IAH 231C Themes and Issues: Roles of Language in Society (D) 4
LIN 471 Sociolinguistics 3
LLT 307 Methods of Second and Foreign Language Teaching 3
LLT 361 Second and Foreign Language Learning 3
LLT 362 Child Second Language Learning 3
2. Writing, Rhetoric, and Design (6-8 credite):
a. Unul din următoarele cursuri (3 credite):
    ENG 223 Introduction to Creative Nonfiction Writing 3
    ENG 226 Introduction to Creative Writing 3
    ENG 228 Introduction to Fiction Writing 3
    ENG 229 Introduction to Poetry Writing 3
    ENG 232 Writing as Exploration 3
    ENG 327 Introduction to Playwriting 3
    JRN 200 Writing and Reporting News I 3
    TE 458 Reading, Writing, and Teaching Poetry 3
    WRA 260 Rhetoric, Persuasion, and Culture 3
    WRA 308 Invention in Writing 3
    WRA 320 Technical Writing (W) 3
b. Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):  
    CEP 416 Teaching and Learning with Technology 3
    JRN 310 Photojournalism 3
    JRN 336 Designing for Print and Online 3
    JRN 409 Topics in Advising Student Publications 3 sau 4
    JRN 445 Images and Messages 3
    JRN 491 Special Topics: News Skills 3
    STA 110 Drawing I 3
    STA 113 Color and Design 3
    STA 114 Three-Dimensional Form 3
    STA 371 Art, Education and Society 3
    WRA 210 Introduction to Web Authoring 3
    WRA 360 Visual Rhetoric 4
3. Text, Media, and Interpretation (12-16 credits)
Două cursuri promovate la nivel de 300-400 puncte:  
a. Unul din următoarele cursuri (3-4 credite):
    ENG 126 Introduction to Literary Genres 4
    ENG 129 Introduction to Reading Poetry 4
    ENG 203 Genres and Themes 3
    ENG 204 Topics in North American Literatures 3
    ENG 205 Topics in British Literatures 3
    ENG 206 Topics in Global Literatures 3
    ENG 210 Foundations of Literary Study I 3
    ENG 314 Readings in North American Literature 3
    ENG 315 Readings in British Literatures 3
    ENG 316 Readings in Irish Literature and Culture 3
b. Unul sau două din următoarele cursuri (3-8 credite):
    AMS 210 Introduction to Popular Culture 4
    COM 275 Effects of Mass Communication 3
    ENG 130 Film and Society 4
    ENG 140 Literature and Society 4
    ENG 142 Introduction to Popular Literary Genres 4
    ENG 231 Film and Literature 4
    ENG 332 Historical Approaches to Film 3
    ENG 342 Readings in Popular Literary Genres 3
    ENG 478A Literature, Technology, and Representation 3
    ENG 478B Literature and Visual Culture 3
    FLM 230 Introduction to Film 3
    FLM 355 Studies in Film Genres 3
    FLM 381 Contemporary Film and Media Theory 3
    FLM 380 Classical Film and Media Theory 3
    JRN 108 The World of Media 3
    WRA 260 Rhetoric, Persuasion, and Culture 3
    WRA 415 Digital Rhetoric 3
c. Unul sau două din următoarele cursuri (3-8 credite):  
    ASN 464 Studies in the Literature of Asia and the Asian Diaspora 3
    CLA 360 Ancient Novel in English Translation 3
    ENG 153 Introduction to Women Authors 4
    ENG 218 Introduction to Shakespeare 3
    ENG 265 Classical Myths and Literature 3
    ENG 318 Readings in Shakespeare 3
    ENG 320A Methodologies of Literary History: Genre 4
    ENG 320B Methodologies of Literary History: Region, School, or Movement 4
    ENG 320C Methodologies of Literary History: Canon Formation 4
    ENG 323 Readings in Non-Fiction 3
    ENG 324 Readings in Epic 3
    ENG 326 Readings in Drama and Performance Studies 3
    ENG 328 Readings in Novel and Narrative 3
    ENG 329 Readings in Poetry and Poetics 3
    ENG 350 Readings in African, African-American, or African Diaspora Literature 3
    ENG 351 Readings in Chicano and Latino Literatures 3
    ENG 352 Readings in Asian or Asian American Literature 3
    ENG 353 Readings in Women Writers 3
    ENG 354 Readings in Native American Literature 3
    ENG 355 Readings in Sexuality and Literature 3
    ENG 356 Readings in Jewish Literature 3
    RUS 231 19th-Century Russian Literature in Translation 3
    RUS 232 20th-Century Russian Literature in Translation 3
    TE 448 Issues of Diversity in Children’s and Adolescent Literature 3
4. Speech, Performance, and Communication (1-4 credite):  
a. Unul din următoarele cursuri (1-4 credite):  
    CEP 460 Communication Skill Training for the Helping Professional 3
    COM 100 Human Communication 3
    COM 225 An Introduction to Interpersonal Communication 3
    COM 240 Introduction to Organizational Communication 4
    THR 101 Acting I 3
    THR 421 Creative Dramatics 3
    THR 422 Children’s Theatre 3
5. Literatură pentru copii (Children’s Literature) (3 credite):  
a. Următorul curs (3 credite):  
    TE 348 Reading and Responding to Children’s Literature 3
6. Opţionale. Credite suplimentare aferente cursurilor de engleză, lingvistică, învăţarea şi predare limbilor, comunicare, journalism, teatru, sau scris (writing), retorică şi cultură americană, necesare pentru completarea bugetului de minimum 36 credite în această specializare de teaching.  

Cursuri aferente specializării Social Studies Teaching Major. Certificare Elementary Teacher

De îndeplinit următoarele cerinţe aferente specializării (49 credite):  
1. Toate cursurile următoare (46 credite):
  EC 201 Introduction to Microeconomics 3
  EC 202 Introduction to Macroeconomics 3
  GEO 204 World Regional Geography 3
  GEO 221 Introduction to Geographic Information 3
  GEO 330 Geography of the United States and Canada 3
  GEO 333 Geography of Michigan and the Great Lakes Region 3
  HST 140 World History to 1500 4
  HST 150 World History since 1500 4
  HST 201 Historical Methods and Skills 3
  HST 202 U.S. History to 1876 4
  HST 203 U.S. History since 1876 4
  HST 320 History of Michigan 3
  PLS 100 Introduction to American National Government 3
  PLS 140 Government and Politics of the World 3
2. Unul din următoarele cursuri (3 credite):
  HST 310 African American History to 1876 3
  HST 311 African American History since 1876 3
  HST 312 African American Women 3
  HST 313 Women in the United States to 1869 3
  HST 314 Women in the United States since 1869 3
  HST 327 History of Mexican Americans in the United States 3
  HST 378 Native Americans in North American History to 1830 3
  HST 379 Native Americans in North American History from 1830 3

Cursuri aferente specializării Integrated Science Teaching Major. Certificare Elementary Teacher (56-59 credite)

1. Toate cursurile de biologie din această listă (17 credite):
  BS 161 Cell and Molecular Biology 3
  BS 162 Organismal and Population Biology 3
  BS 171 Cell and Molecular Biology Laboratory 2
  BS 172 Organismal and Population Biology Laboratory 2
  PSL 250 Introductory Physiology 4
  ZOL 355 Ecology 3
2. Toate cursurile de chimie din această listă (8 credite):
CEM 141 General Chemistry 4
CEM 142 General and Inorganic Chemistry 3
CEM 161 Chemistry Laboratory I 1
3. Toate cursurile de ştiinţa pământului din această listă (10 credits):
AST 207 The Science of Astronomy 3
GEO 203 Introduction to Meteorology 3
GLG 201 The Dynamic Earth 4
4. Unul din rumătoarele cursuri de matematică (3-5 credite):
MTH 114 Trigonometry 3
MTH 116 College Algebra and Trigonometry 5
5. Toate cursurile de ştiinţe naturale din această listă (7 credite):
  SME 120 Seminar in Integrated Science for Elementary Schools 1
  SME 320 Integrated Science for Elementary Schools 3
  SME 420 Integrated Science Research 3
6. Toate cursurile de fizică din această listă (8 credite):
  PHY 231 Introductory Physics I 3
  PHY 232 Introductory Physics II 3
  PHY 251 Introductory Physics Laboratory I 1
  PHY 252 Introductory Physics Laboratory II 1
7. Unul din următoarele cursuri de statistică (3-4 credite):  
STT 200 Statistical Methods 3
STT 201 Statistical Methods 4

Cursuri aferente specializării Mathematics Teaching Major. Certificare Elementary Teacher

1. Toate cursurile din lista următoare (28 credite):
  MTH 132 Calculus I (analiză matematică)   3
  MTH 133 Calculus II   4
  MTH 201 Elementary Mathematics for Teachers I 3
  MTH 202 Elementary Mathematics for Teachers II 3
  MTH 301 Foundations of Higher Mathematics 3
  MTH 304 Algebra for Elementary and Middle School Teachers 3
  MTH 305 Functions and Calculus for Elementary and Middle School Teachers 3
  MTH 330 Higher Geometry 3
  SME 430 History of Mathematics 3
2. Unul din următoarele cursuri (4 credite):
STT 201 Statistical Methods 4
STT 250 Statistics and Probability for K-8 Teachers 4

 

Documentându-mă pentru pregătirea acestei luări de poziţie, m-a impresionat povestea adevărată MSU prin aerul tare pe care numita universitate îl respiră prin toţi porii, de profesionalism absolut al abordării formării iniţiale pe filierele didactice. Fiecare traseu specific, fiecare curs şi fiecare combinaţie de cursuri înseamnă grijă şi respect autentice faţă de copii, traduse prin seriozitatea incontestabilă a investiţiei în pregătirea profesorilor acestor copii. Aşa procedezi atunci când îţi pasă: inventezi, curajos, viitorul, în loc să-l ţii pe loc, îngălat în fricile propriilor neputinţe, reale ori închipuite de complezenţă.

Ca un frumos corolar al acestui studiu de caz, în septembrie a.c. MSU a anunţat câştigarea unui grant de 3,6 milioane de dolari, oferit de National Science Foundation, dedicat finanţării unui parteneriat educaţional pe cinci ani cu Universitatea din Helsinki, având ca obiectiv dezvoltarea unor programe de vârf în predarea STEM – ştiinţe, tehnologie, inginerie (engineering), matematică. Premisa de bază a proiectului porneşte de la nevoia cultivării timpurii a interesului pentru ştiinţă, ca ingredient critic pentru viitoare generaţii capabile să acţioneze eficient în societate şi pe piaţa forţei de muncă.

3. Pilda

Pentru mine, pilda studiului de caz MSU este despre respect. Degeaba îl cerem celorlalţi – nu-l vom primi cerându-l, câtu-i hăul şi bârgăul. Respect înseamnă putere, iar puterea nu se cere, se ia.

Pentru a ne bucura de respect, suntem obligaţi să ni-l câştigăm, clipă de clipă, începând cu primul pas: respectul faţă de sine.

Cât timp noi, breasla educatorilor, vom mai tolera starea de fapt – laş-vinovat călduţă şi acut-frustrant contraproductivă – în materia fundamentală a oricărei întreprinderi educaţionale serioase, PROFESORII MILENIULUI TREI pentru EDUCAŢIA MILENIULUI TREI, noi nu ne vom respecta pe noi înşine, şi cu atât mai puţin vom fi în stare să câştigăm respectul copiilor cu care lucrăm, al părinţilor acestor copii şi al comunităţilor care aşteaptă din partea noastră prestaţii fără cusur.

Acum, “drobul de sare DPPD” este o vulnerabilitate strategică, structurală şi funcţională, în sistemul educaţiei publice. Este obligaţia noastră deontologică să o numim, să o conştientizăm şi să-i venim de hac, la standarde comparabile MSU.

Numele jocului: PROGRAME DE LICENŢĂ PENTRU PROFESORI.

Data de start: 1 octombrie 2016.

Succes!

adevarul.ro