OraNoua.ro
Publicat în 24 septembrie 2014, 18:59 / 521 elite & idei

Nicușor Dan: 5 teme pentru campania electorală

Nicușor Dan: 5 teme pentru campania electorală

de Nicușor Dan

Propun pentru dezbaterea electorală cele 5 teme care urmează, pe care le consider esențiale pentru România azi. Vă invit să dezbatem împreună care sunt temele esențiale pentru România. Sunt foarte interesat de dezbatere. Programul și statutul partidului pe care ne pregătim să îl înființăm se vor inspira din rezultatul acestei dezbateri.

 1. Legea partidelor și legile electorale

Situația. Clasa politică actuală împiedică prin aceste legi accesul la decizie al altor cetățeni, asigurându-și monopolul deciziei. Un partid se constituie cu 25.000 de membri din 18 județe (prin comparație, în Rusia lui Putin cu 500, în multe țări occidentale cu 3 membri). Nu există posibilitatea înființării de partide locale. Pentru ca un partid să poată candida în toate colegiile la alegerile parlamentare trebuie să plătească 400.000 euro. Pentru ca un independent să candideze la alegeri locale sau naționale trebuie să strângă zeci sau sute de mii de semnături. Reprezentantul unui partid poate câștiga un colegiu parlamentar cu oricâte voturi, un independent doar cu 50% din voturi. Nu există un al doilea tur de alegeri la alegerile locale.

Soluția. Toate aceste legi trebuie relaxate astfel încât să permită accesul egal al cetățenilor la decizie. Un partid local să poata fi constituit cu 20 de semnături, un partid național cu 500 de semnături.

2. Gazele de șist

 Situația. Studii publicate în cele mai importante reviste internaționale atestă poluarea apelor prin exploatarea gazelor de șist, consecințele asupra sănătății populației și pericolele de cutremure. Explorarea nu se poate face fără o exploatare experimentală, care prezintă aceleași riscuri, în special în zone seismice sau carstice. Franța a interzis explorarea și exploatarea, iar Germania a impus condiții de mediu care le fac practic imposibile. Legea din Marea Britanie interzice explorarea și expoatarea sub pânza freatică.

70% din teritoriul României este concesionat pentru explorarea și exploatarea gazelor de șist. Explorarea a început într-o zonă seismică (Bârlad) și este preconizată într-o zonă carstică (Dobrogea). În toate cele patru acorduri de mediu deja emise, explorarea se face sub pânza freatică. Agenția de Protecția Mediului Vaslui a emis acorduri de mediu după ce cu două luni înainte afirmase oficial că nu are expertiză pentru a evalua impactul asupra mediului. Chevron a încălcat acordul de mediu la Pungești fără a fi penalizat de autoritățile de mediu din România.

Subiectul nu există în mass-media dominantă din România. În consecință, ideea dominantă în opinia publică este că opoziția este formată din extremiști și anarhiști.

Soluția. Campania pentru alegerile prezidențiale trebuie să fie locul unei dezbateri, cu textele științifice pe masă, ale acestui subiect foarte important.

Notă. Tocmai datorită importanței subiectului m-am implicat ferm anti – gaze de șist, conștient că îmi risc credibilitatea și nemulțumesc pe mulți dintre susținătorii mei. Vă invit să urmariți dezbaterea pro-contra pe care am avut-o la Adevărul Live și mai ales dezbaterea pro-contra găzduită de The Epoch Times în care a fost invitat secretarul științific al Institutului de Geologie

3. Administrația publică

 Situația. Administrația publică este scheletul statului, asigurând cadrul pentru întreaga activitate socială, de la economie până la confortul locuirii. Administrația publică din România este în colaps. Banii publici sunt cheltuiți fără discernământ. În domeniile cu miză financiară, instituțiile sunt corupte și favorizează rețelele de interese. Există instituții la care 50% din actele emise sunt ilegale. Autoritaățile nu respectă hotărârile judecătorești. Procedurile sunt netransparente, pentru a lăsa loc deciziei arbitrare a politicului. Instituțiile care avizează activități nu respectă termenele. Accesul la funcția publică se face în bună măsură pe filiera politică. Instituțiile de control sunt total ineficiente. Principala instituție de control, Parchetul, funcționează netransparent și în absența oricărui principiu de management.

Soluția. Mecanism on-line de transparentizare a oricărei cheltuieli publice. Automatizarea procedurilor administrative, pentru a) reducerea termenelor, b) creșterea gradului de legalitate, c) reducerea marjei de arbitrar a funcționarului și a decidentului și d) transparența deciziei. Modificarea mecanismului de acces la funcția publică. Funcționalizarea Parchetului, conform regulilor elementare de transparență și management.

4. Educația

Sitația. Într-o societate a informației, performanța economică a unei țări este dependența de nivelul sau de educație. În România nivelul școlii a scăzut dramatic, proporțional cu scăderea competenței cadrelor didactice. Principala cauză este reprezentată de salariile total nemotivante.

Soluția. Majorarea salariilor profesorilor cu 50% costă 600 de milioane de euro pe an (fără taxe), cât cheltuielile cu panseluțe și borduri ale orașelor din România. Bugetul României are destule cheltuieli nejustificate pe care le poate transfera în această direcție.

5. Participarea publică a cetățenilor

Situația. Întregul proces de decizie este controlat de o clasă politică omogenă, care și-a dovedit măsura, și care n-o să lase locul de bună voie. Exercitarea dreptului de vot este necesară, dar nu o sa schimbe prea multe atâta timp cât competitorii electorali sunt aceiași.

Soluția. Impunerea voinței cetățenilor nu se poate face decât prin participarea lor publică, pe mai multe niveluri.

  1. a) Ieșirea în stradă. Căderea guvernului Boc și respingerea legii speciale pentru Roșia Montană ne-au demonstrat că ieșirea în stradă modifică decizia politică.
  2. b) Accesul la justiție. Ultimii ani ne-au adus multe exemple în care decizia politică ilegală a fost cenzurată de instanțele de judecată, la solicitarea asociațiilor sau grupurilor de cetățeni. Suntem însă departe de masa critică, care să pună presiune pe funcționar și să modifice radical gradul de legalitate al deciziilor autorităților.
  3. c) Intrarea în politică. Este nevoie de oameni noi în politică, oameni competenți în domeniile lor de activitate. Decizia presupune un sacrificiu personal, nu există însă altă soluție. Este nevoie de partide noi, care să intre în competiție cu partidele existente.
  4. d) Rolul oamenilor de afaceri. Sunt în România câteva sute de oameni de afaceri cu afaceri corecte și cu averi de ordinul milioanelor de euro. O coalizare a acestei categorii de oameni și acțiunea lor în social și politic (în contrapondere la acțiunea consolidată a prădătorilor din banul public) ar reduce mult din timpul necesar României pentru a ajunge societatea spre care aspiră.

Încă două teme

Am ales să nu vorbesc de Roșia Montană și de mineritul cu cianuri, deși este un subiect important care mă preocupă. De obicei acest subiect ia fața celui despre gaze de șist, pe care îl consider mai important.

Un subiect important este ridicat de Lucian Davidescu: redevențele pentru petrol și gaze care trebuie stabilite de statul român cu începere din 2015, cu consecințe asupra întregului echilibru energetic al României

Vă invit să dezbatem pe pagina de Facebook (click aici) 

Sursa: http://romaniacurata.ro

Ultima ora:

ObservatorCodrin Scutaru, Andrei Stoian: Summit-ul NATO din Washington. Competiția pentru Casa Albă

PoliticMarcel Ciolacu: Tricolorul va fi mereu o mărturie a unității noastre, reper neprețuit al conștiinței românești

EconomieMihai Precup: In Tokyo – Japonia | Consolidarea cooperării economice româno-nipone

ExternAlexandru Grumaz: Este Ordinea Mondială într-o spirală descendentă!? Avem o criză a rachetelor nucleare tactice în Europa?

SocialCarmen Elena Cirnu: 🌟 Major Milestone Achieved! 🌟

EvenimenteVictor Vevera: ICI București este prezent la conferința „ Lumea Geospațială: 20 de ani de comunitate geospațială ” 2024

EditorialRadu Puchiu: Am moderat o nouă întâlnire pe care Aspen Institute Romania a organizat-o ca parte a Programului Technology & Society

CulturaCristina Popescu: Municipiul Cluj-Napoca, 1900 de ani de atestare documentară



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe