OraNoua.ro
Publicat în 6 mai 2015, 16:03 / 389 elite & idei

Omer Tetik, directorul general al BT: Costurile integrarii Volksbank in BT sunt de 45 de milioane de euro. Bugetul sprijinirii clientilor cu credite in CHF: cateva sute de milioane de euro

Omer Tetik, directorul general al BT: Costurile integrarii Volksbank in BT sunt de 45 de milioane de euro. Bugetul sprijinirii clientilor cu credite in CHF: cateva sute de milioane de euro

Dupa preluarea Volksbank, oficialii Bancii Transilvania au surprins piata, oferind clientilor imprumutati in franci elvetieni ai VBRO o solutie cel putin interesanta: reducere de 22,5% pentru cei care doresc conversia creditelor din CHF in lei sau in euro; la acest procent se adauga comisionul de risc platit efectiv de clienti pe tot parcursul derularii creditului. Cum s-a ajuns la procentul de 22,5%, ce se intampla cu dosarele aflate pe rolul instantelor, dosare in care VBRO este data in judecata si cati bani pune BT la bataie pentru a detensiona relatia cu clientii VB, aflati citind interviul luat de reporterul HotNews.ro directorului general al BT, Omer Tetik.
Rep: De ce 22,5% si nu 23% sau 20%? Cum ati ajuns la aceasta cifra? Si, din moment ce returnati acel comision, sa intelegem ca BT isi asuma comisionul de risc al VB ca fiind o clauza abuziva? 
Omer Tetik, dir. gen. BT: Ceea ce ne-am propus atunci cand am decis sa intram in tranzactia cu Volksbank a fost  sa rezolvam, odata pentru totdeauna, problema clientilor cu credite in franci elvetieni prin ofertarea acestora cu o alternativa mai sigura, in lei sau euro.

Am ajuns la aceasta cifra cu ajutorul echipelor de economisti din Banca Transilvania si Volksbank, care au fundamentat acest discount luand in considerare doua aspecte. Primul este aprecierea francului elvetian comparativ cu moneda nationala si cu euro, iar al doilea se refera la  faptul ca  persoanele cu credite in franci au beneficiat de dobanzi cu procente mai mici decat clientii cu credite in lei sau euro, iar astfel discount-ul propus de noi, de 22,5%, vine sa compenseze exact impactul real al aprecierii francului elvetian.

In legatura cu comisionul de risc, nu suntem noi in masura sa stabilim daca anumite taxe sau comisioane sunt abuzive, insa in cazul Volkbank Romania acest comision a contribuit la crearea unei atmosfere tensionate, iar scopul nostru este sa normalizam relatia client – banca, tocmai pentru a putea construi pe termen lung.

Rep: Care este situatia dosarelor aflate pe rolul instantelor in care VB este actionata in judecata de catre clienti (cate au fost castigate de banca, cate de clienti si cate sunt in curs) si cum considerati ca va afecta oferta BT soarta dosarelor inca ne-finalizate? 
Omer Tetik: In prezent suntem in faza de analiza a situatiei dosarelor aflate pe rolul instantelor in vederea definitivarii strategiei pe care sa o aplicam. Speram ca oferta noastra, lansata chiar in 4 mai a.c., conform angajamentului nostru fata de clientii Volksbank Romania, va fi bine primita si ca numarul celor care sunt nemultumiti se va diminua considerabil.

Rep:  Care este bugetul total alocat acestei operatiuni de sprijinire a clientilor indatorati in chf? 
Omer Tetik: Va putem confirma ca bugetul alocat de catre banca pentru a solutiona problema creditelor in franci elvetieni este unul extrem de consistent si reprezinta o renuntare la un castig potential major. Daca ne uitam analitic la portofoliul de credite si clienti cu credite in CHF, avem un sold de aproximativ 1 mld de franci elvetieni, sold la care aplicam un discount 22,5% dupa scaderea comisionului de risc. Calculul este simplu.

In plus, banca a anuntat ca va acoperi in intregime si costurile notariale legate de autentificarea contractelor aferente ofertei, precum si costurile referitoare la inscrierile in arhiva electronica pentru cei 18.300 de clienti – doar aceste costuri ne duc catre 4,5 milioane de eur. Apoi, ar trebui sa ne uitam si la cei aproximativ 400 de angajati care timp de trei luni sunt implicati exclusiv in acest proces de conversie si la costurile legate de aplicatiile informative si logistice. Sunt costuri semnificative.

In total cifra este in jurul a cateva sute de milioane de CHF, insa speram ca acest transfer de profit catre clienti sa ne ajute sa rezolvam, definitiv, o problema spinoasa pentru clientii nostri si sa le demostreze acestora, inca o data, ca vrem sa construim impreuna cu ei o relatie pe termen lung, bazata pe corectitudine si transparenta. Practic, dorim sa aplicam si in cazul clientilor Volksbank Romania bunele practici ale Bancii Transilvania.

Rep: Care este termenul pana la care operatiunile VB vor fi integral preluate de BT, in sensul armonizarii produselor, a retelei de agentii si a numarului de personal? 
Omer Tetik: Planul nostru este sa finalizam cu bine integrarea celor doua banci, cu tot ce implica aceasta integrare, pana la mijlocul anului 2016. Mai mult, dorim sa facem acest proces suficient de lin, astfel incat niciun client sa nu simta ca BT sau Volksbank sunt intr-un proces de integrare. Adica sa simta doar efectele pozitive ale integrarii, indiferent de etapa acesteia.

Rep: La cat estimtai ca se va ridica costul preluarii VB? 
Omer Tetik: Costul preluarii este dinamic si influentat de mai factori, insa Banca Transilvania este recunoscuta in piata ca incerca sa cheltuiasca cat mai putin, tocmai pentru a reusi sa ofere un standard de calitate  pentru clienti, in conditiile unor costuri reduse. Speranta noastra este sa nu depasim 45 milioane de euro in costuri de integrare, fara a tine seama de veniturile generate de sinergiile dintre cele doua banci.

Rep: Considerati ca pe piata bancara locala e nevoie de o cota de piata minima pentru a exista ca banca generalista? Care ar fi aceea? 
Omer Tetik: Da si nu. Evident, o cota de piata mai mare insemna un avantaj pentru o banca universala, insa totul depinde de modelul de business si pozitionarea bancii in piata. Da, pentru ca o cota de piata de peste 5%, aduce avantaje din sinergiile de cost, avantaje care s-ar putea traduce in beneficii aditionale pentru clientii si actionarii bancii.

Rep: Vor mai exista fuziuni/achizitii pe piata bancara locala? 
Omer Tetik: Da, cu siguranta – piata noastra se afla in plin proces de consolidare si optimizare, iar in acest context vom vedea, in continuare, fuziuni si achizitii. Cred ca acum suntem inca la inceputul acestui proces de consolidare.

Rep: Care sunt segmentele de business pe care le vedeti dificile din punct de vedere al bancabilitatii in 2015? 
Omer Tetik: Sustinem economia romaneasca si avem o abordare dedicata pentru finantarea investiitilor in economia nationala – probabil ati observant ca recent am lansat credite de investitii cu dobanzi reduse pentru investitiile din surse romanesti.

Nu pornim cu prejudecati referitoare la niciun sector de business. Suntem o banca romaneasca si investim in toate sectoarele economiei. Mai mult, intotdeauna cand ne gandim la finantare luam in considerare un complex de criterii si nu exista abordari de tipul ‘one size fits all’. Daca, totusi, ne gandim la sectoare pe care le abordam cu precautie, aici as mentiona sectorul energiei verzi, in contextul schimbarilor legislative permanente. Un alt exemplu in acest sens este distribuitia si retailul, în care competitia a devenit mult mai acerba, pe fondul scăderii puterii de cumparare.

De cealalta parte, suntem interesati de productie si sectorul agro, dar si de tot ce insemna servicii, segment cu o pondere considerabila si in crestere in produsul intern brut. Ne uitam din ce in ce mai atent si catre real-estate, insa ramanem precauti si ponderati si incercam sa avem o abordare diversificata.

hotnews.ro

Ultima ora:

ObservatorVino și descoperă arta viitorului la Biblioteca Centrală Universitară Carol I

PoliticAndrei Caramitru: Războiul din Ucraina si problemele pe care le avem acum vin de fapt dintr-o ideologie veche

EconomieRadu Hanga: OMRO IFN îşi continuă finanţarea prin bursă şi listează obligaţiuni în valoare de 10 milioane de lei

ExternSebastian Burduja: Vă propun să marcăm ziua Europei cu un exercițiu de sinceritate

SocialManuela Catrina: Cum stati cu parolele?

EvenimenteVino și descoperă arta viitorului la Biblioteca Centrală Universitară Carol I

CulturaCristina Popescu: Faună protejată din Marea Neagră

EditorialRadu Puchiu: 𝗠𝗶𝗻𝗶𝘀𝘁𝗿𝘂𝗹 𝗽𝗲𝗿𝗳𝗲𝗰𝘁



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe