Sorin Moisa, intalniri cu gigantii IT din Silicon Valley
Saptamana trecuta am avut parte de o misiune fabuloasa in Silicon Valley, bucatica din California unde sunt adunate toate marile companii care de cateva decenii schimba in ritm tot mai alert fata si soarta planetei. Impreuna cu 14 colegi europarlamentari interesati de IT&C si revolutia digitala. Am avut intalniri cu urmatoarele companii: Ericsson, Intel, Cisco, eBay, Apple, Sky Ventures, AT&T, Facebook, SAP Labs, Samsung, Microsoft, Google, Amazon, Symantec, Nokia, Deutsche Telekom, Yelp, Orange, Uber, EIT Digital. Am vizitat universitatea Stanford care, alaturi de Berkeley, este un centru vital de iradiere intelectuala si antreprenoriat pentru Silicon Valley. In marja diferitelor evenimente am intalnit cateva fonduri de capital de risc (venture capital). Separat fata de colegii mei am intalnit Camera de Comert Germano-Americana de la San Franscisco, care ajuta la insertia companiilor germane (dar fac exceptii de la principiul nationalitatii) in Silicon Valley. A fost un adevarat maraton. Ce concluzii am tras din el, inevitabil comparand situatia europeana cu realitatea din Silicon Valley?
Va impartasesc cele mai importante ganduri care s-au decantat pana acum. Pe unele sigur le-ati mai auzit; daca e ceva nou aici e ca va confirm, si eu, de la fata locului : asa e. In Europa invatamantul este prea putin indreptat catre practica, produs, rezultat, consumatorul real: din pacate este adevarat chiar si pentru invatamantul de business. La Stanford, dimpotriva, se preda antreprenoriat chiar si la specializarile tehnice: studentii si profesorii sunt incurajati sa isi formeze afaceri care sa beneficieze direct de rezultatele cercetarii lor. Cazurile concrete si practica sunt coloana vertebrala a invatamantului de business, nu speculatia teoretica. In Silicon Valley produsele noi sunt testate pe piata inainte de a atinge perfectiunea inginereasca: in felul asta se incorporeaza din timp reactiile si preferintele consumatorilor, si se invata din greseli. Europa este mult mai centrata pe hardware, pe cand in SUA software-ul este creditat cu viitorul. In SUA esecul in afaceri nu duce la blam social sau lista neagra la finantare, in Europa poate duce rapid si la una si la cealalta. In Silicon Valley exista o frumoasa cultura a mentoratului: cei care au avut succes si au facut bani sunt dispusi si deschisi sa ii ajute si pe altii, care vin din urma. In Europa oamenii se opresc mai repede dupa ce au facut cateva milioane, si nu sunt atat de generosi cu propria experienta (evident ca vorbim de tendinte, sigur sunt destule exceptii si de o parte si de alta). Sunt multi bani in Silicon Valley, atat de multi incat ideile geniale isi aleg ele finantarea, nu invers: iti alegi un finantator care iti aduce nu doar bani, ci reputatie, contacte, intelepciune practica si experienta in board (finantarea prin venture capital inseamna ca finantatorul intra ca actionar in companie si devine membru in board-ul acesteia).
Tendintele de viitor in materie de inovare tehnologica par sa fie urmatoarele: inteligenta artificala, blockchain, masini autonome, realitate virtuala. Europa contrapune Industry 4.0, digitizarea proceselor industriale.
Despre Romania: m-am intors si mai convins ca trebuie sa facem tranzitia de la prestatori de servicii IT (ceea ce este foarte bine ca suntem) inspre produs, inspre inovatie de sine statatoare. Trebuie sa avem curajul sa ‘gandim in stil mare’ cum zice americanul, care printre altele inseamna sa gandim global. Limitarea perspectivei la frontierele nationale este, de altfel, o alta explicatie pentru care Europa nu are jucatori de talia Google, Amazon, etc. : nu atat tehnologia ne lipseste, cat ‘softul cultural’, care duce la gandire fragmentata din start. Ma gandesc la cea mai buna cale de a promova idei romanesti si/sau start-up-uri romanesti in Silicon Valley, folosind reteaua de contacte pe care am inceput sa o stabilesc acolo, si mai ales acest inceput de intelegere din interior a culturii inovatiei din Silicon Valley.
Mai jos, cateva fotografii din timpul misiunii. Prima poza este facuta la Facebook, in a doua sunt impreuna cu colegul europarlamentar Lampert van Nistelrooij, cel care a prezidat delegatia noastra, in curte la Stanford, in a treia CEO-ul de la Samsung Electronics, Young Sohn, ne tine o prezentare, a patra prezinta cele patru mari tendinte pe termen mediu asa cum sunt vazute de Orange (dar in mare exista consens in legatura cu ele), a cincea contine lista de mentori cu care colaboreaza asa-numitul ‘accelerator german’, o institutie, alta decat Camera de Comert Germano-Americana, care ajuta IMM-uri inovative germane sa patrunda in Silicon Valley atunci cand acestea au un proiect zis ‘scalabil’: copt pentru o finantare serioasa.
https://www.facebook.com/sorinmoisa2014/posts/650858708422132
Ultima ora:
ObservatorMarco Badea: S-a lansat raportul „Starea Climei – România 2024”
PoliticKlaus Iohannis, de Ziua Națională a Victimelor Holocaustului: Generațiile de astăzi trebuie să stopeze discursul instigator de ură care capătă din nou amploare
EconomieRăzvan Nicolescu: Aş propune un parteneriat pentru viitor companiei E.ON, ca să nu plece din România
ExternRufin Zamfir: Ieri am marcat un an de la atacurile barbare ale Hamas asupra populației israeliene
SocialNicoleta Munteanu: Ora practică de antreprenoriat Kids in Business a început la Mark Twain International School Bucharest -şcoala primară cu productia de Slime-lipicios de distractiv!
EvenimenteAndrei Dudoiu: One of the most exciting startup competitions in Europe – the How To Web Spotlight Competition!
EditorialAlexandru Grumaz: Si vis pacem, para bellum!
CulturaLorena Stoian: Comisia Europeană oferă tinerilor 35.500 de permise de călătorie gratuite prin DiscoverEU!
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe