Matei Bogdan
Publicat în 2 septembrie 2020, 16:46 / 116 elite & idei

Teodor Baconschi: Critica literară nu a dispărut cu totul

Citeam cartea lui Gabriel Dimisianu – ”Amintiri și portrete literare” – unde blajinul critic evocă mici întâlniri cu mari figuri culturale din anii comunismului. Lectura mi-a întărit convingerea că fac parte din ultima generație pentru care instituția criticii literare însemna ceva clar, în tradiția conservatoare a lui Maiorescu (în fond, și ceilalți corifei ai genului – un Călinescu, Lovinescu, Vianu, Ralea, Streinu, Cioculescu – ”păstrau” tradiția, căci o instituiau prin judecățile lor). Critica ”întâmpina” debutanții valoroși – nesfiindu-se să descurajeze veleitarii – analiza producțiile intelectuale din toate artele și genurile, ocupându-se (la nivelul său de sus) cu judecata estetică și estetica însăși, ca ramură a reflecției filozofice. Pe scurt, critica literară ținea loc de parlament și de executiv în Republica Literelor. Această vocație normativă avea darul de a întreține respectul sacru al ”bobocilor” față de veterani și seniori, dar și un soi de colegialitate democratică, bine orânduită. Cantonată universitar în domeniul de succesiune al marxismului, structualismului și semioticii, critica literară nu a dispărut cu totul, dar s-a privatizat, devenind o afacere de ”bulă”: un soi de coterie nostalgică, ușor desuetă, fără prea mare influență ”regulatoare” și văduvită de profesionalism – căci exercițiul judecății de valoare a fost preluat azi de către orice cititor competent (gata și capabil să întrețină, bunăoară, un blog). Observând curba descendentă a fenomenului, ai un inevitabil sentiment crepuscular.

Ultima ora:

ObservatorAntonel Tănase: Voi vota pentru un sistem complet, pentru confortul psihic și fizic al femeilor și fetelor abuzate

PoliticCristian Andrei: Partide vechi și partide agile

EconomieSergiu Oprescu: Asociația Română a Băncilor a devenit membru afiliat al OECD/ INFE

ExternAmb. Luca Niculescu: La o întâlnire cu Jacques Krabal, Secretarul General al Adunării Parlamentare a Francofoniei

SocialAntonel Tănase: Voi vota pentru un sistem complet, pentru confortul psihic și fizic al femeilor și fetelor abuzate

EvenimenteVictor Vevera: Executive Blockchain Laboratory al ICI București prezintă cursul pe suport video în limba engleză intitulat “BLOCKCHAIN TECHNOLOGY: APPLICATION AND INNOVATION TOWARDS TRANSFORMATIONAL BUSINESS”

CulturaCristina Popescu: Europa 2021. Specii naționale pe cale de dispariție

EditorialGeorge Butunoiu: Hard Working Managers

Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe