Vasile Dâncu: Politica fanilor, nu a bazinelor electorale stabile

Odată cu începerea campaniei pentru alegerile prezidenţiale, revista 22 a realizat o anchetă printre politologi şi sociologi, care au fost rugaţi să tăspundă următoarelor întrebări legate de scrutinul care va avea loc peste o lună:
- Stânga-dreapta sau PSD-anti-PSD – cum mai arată bazinele electorale ale celor două tabere?
- Cum va fi influențat electoratul de scandalurile publice (ofițerul acoperit, cazul Turcescu, dosarele Microsoft şi EADS)?
- Care sunt slăbiciunile și atuurile pricipalilor competitori?
Vasile Dâncu:
1. Întrebarea este corectă, dar era potrivită acum 10 ani. Politica noastră s-a schimbat mult în ultimii ani, dar s-a întâmplat sub ochii noștri, iar noi nu ne-am dat seama. Un prim aspect a fost dezideologizarea. Electoratul nu mai este simplu de definit prin parametrii ideologici, practic nu mai este un bazin electoral în sens clasic. Cred că vorbim mai mult de fani politici, și nu electorat în sensul clasic. Un așa-zis electorat de stânga ar mai putea fi configurat, dar tot mai slab profilat, în schimb, electoratul de dreapta a fost risipit totalmente. În dreapta politică s-a încercat un candidat unic și au ieșit… patru candidați. Un alt aspect: stânga și-a angajat candidat de dreapta, vorbim de Tăriceanu, și asta creează destul de multă neînțelegere. Să nu mai vorbim că iluzia USL care duce singură la putere a fost cultivată de PSD și face încă victime în dreapta, care nu își găsește candidatul tipic. În plus, dreapta nu a încercat un program, cât de cât comun, un proiect de dreapta care să adune în jurul lui. În partea dreaptă a electoratului, respingerea lui Traian Băsescu de către noua coaliție face ca o parte a electoratului din ACL să pară oarecum nedumerit, nemobilizat. Efectul este resimțit de Iohannis: reușește să ia la vot doar vreo 60% din potențialul ACL. O parte a electoratului PDL pare neintegrat încă în ACL, așteaptă, trage cu ochiul la Traian Băsescu, la Udrea și la Macovei. Competiția dintre Udrea, Macovei și Iohannis creează o mare nedumerire și ceață. Nu pot interpreta altfel răspunsurile la o întrebare pe care am pus-o insistent în ultima vreme și la care am obținut răspunsuri care m-au descumpănit chiar și pe mine, care, de 25 de ani de când fac sondaje, am văzut destule rătăciri ale electoratului. Acum vreo câteva zile am întrebat: „Care credeți că este cel mai reprezentativ candidat la prezidențiale din partea dreptei politice, dintre cei care ați auzit că vor candida în acest an?“. Răspunsurile au fost: Iohannis 28%, Ponta 22%, Udrea 10%, Tăriceanu 10%, Vadim Tudor 2%, Macovei 2%, Dan Diaconescu 1%, niciunul 4%, nu știu 19%, nu răspund 2%. În această toamnă am mai pus întrebarea de câteva ori și am obținut rezultate asemănătoare. Distincția stânga-dreapta nu mai funcționează în percepția publică, din multe motive. Au dispărut programele politice, în contextul unui pragmatism sau situaționism exagerat, personalizarea politicii (băsism, pontism), tot mai mulți politicieni fără background cultural care comunică mai puțin conceptual, tot mai multă demagogie, din ce în ce mai multă violență politică îndreptată spre țapi ispășitori.
Aș spune că electoratul pare mai mult o mulțime de fani și pentru Ponta, și pentru Iohannis sau Udrea. Ponta este avantajat, pentru că are și un partid ca nucleu, dar și în cazul lui funcționează această regulă. Fanii au un alt tip de adeziune, sunt alimentați mereu prin Facebook sau televiziuni cu emoții privind diferite atribute și evenimente și au multe caracteristici diferite față de vechile bazine electorale mobilizate sau mai puțin mobilizate. De exemplu, fanii politici sunt mai înțelegători cu eroul lor. Parcă nu „luptă“ cu atâta pasiune. Făcând studii pe atributele de imagine pozitive sau negative pentru candidați, observăm cu surpriză că și fanii lui Ponta, și cei ai lui Iohannis recunosc atribute negative pentru „eroul“ lor. Asta înseamnă o angajare mai lejeră, mai puțin fanatism, dar și mai slabă mobilizare la vot. Vedem că indecișii nu mai sunt atât de diferiți de cei deciși, deci este mai greu de prevăzut cu cine vor merge în turul doi. Cred că, așa cum s-a întâmplat și în 2009, în turul doi, cei care vor fi mobilizați în plus vor fi aproximativ egali între candidați. Traian Băsescu și Mircea Geoană au adus în turul doi un număr aproximativ egal de votanți în țară, plusul pentru Traian Băsescu fiind cei 70.000 veniți în plus la secțiile din străinătate.
Politica fanilor este diferită: se bazează pe industria vizibilității, are congrese politice care au importanță doar ca ritual, sloganele nu sunt acționale, caută doar să fixeze stări emoționale.
Deocamdată, Iohannis nu produce prea multă emoție, iar Ponta trebuie să nu facă greșeli mari care să mobilizeze electorat împotriva sa. Sigur, campania este încă la început, poate că cei doi candidați mai au strategii sau tactici secrete, ruperi de ritm sau lovituri de teatru, pregătite de ei sau pregătite de alții împotriva lor.
2. Cred că publicul s-a desensibilizat destul de mult, iar încrederea, fiind foarte scăzută, influențează mai puțin. Din păcate, am observat în ultimii ani o „amoralizare“ a electoratului, o depreciere a angajamentului moral, o lejeritate cu care sunt evaluați cei care candidează. Fanii lui Ponta și Johannis reacționează la fel, ei spun (în jur de 50%) că nu și-ar schimba votul dacă ar afla că cel pe care-l preferă este sau a fost „ofițer sub acoperire“. La nivelul întregului eșantion, sunt 27% care spun că este un lucru bun că un candidat ar putea fi ofițer sub acoperire, iar, la nivelul întregii populații, 41% spun că nu și-ar schimba opțiunea, iar 47% dintre români că nu și-au schimbat părerea despre jurnalistul Robert Turcescu. Și totuși, sunt sigur că afacerea Turcescu nu a fost o mărturisire pentru despovărarea conștiinței, ci o modalitate de a ține o emoție sus, pentru ultimele zile de campanie, când s-ar putea să fie pusă eticheta pe un candidat.
3. Spațiul este mic de răspuns cu precizie. Dar aș spune că Ponta are ca atuuri principale: un partid mare în spate, o temă de bază în campanie, pe care, dacă o va operaționaliza extins și cu imaginație, o poate transforma în deziderat social, un scor de pornire foarte bun și o experiență politică mai mare decât Johannis. Are ca slăbiciuni o anumită uzură generată de comunicarea abundentă și câteva caracteristici ale echipei de management comunicațional, care, în viziunea mea, mizează excesiv pe comunicare agresivă anti-Băsescu și neadaptând tacticile la o mare strategie. Cred că mai trebuie lucrat la povestea fundamentală a candidaturii lui Ponta, încă nu se vede toată narațiunea. Cred că turul doi se pregătește din turul întâi, când Victor Ponta nu trebuie să stea pe sofa, ci trebuie să comunice pentru turul doi, în timp ce Iohannis se luptă cu „frații“ lui de dreapta. Iohannis are o echipă care deocamdată nu se poate mobiliza, dar are avantajul unor fani politici care comunică în locul lui, mai ales pe Facebook. Este mai proaspăt și are avantajul că nu va comunica dezordonat, ci ajutat de teleprompter, deci va face mai puține greșeli. Oricum, este un candidat mai ușor pentru Ponta decât ar fi fost Crin Antonescu sau Traian Băsescu.
Sursa: http://www.revista22.ro/
Ultima ora:

ObservatorMircea Geoană: Despre dimensiunea etică, dimensiunea centrată pe om, în tot ceea ce facem, de la AI la biotehnologie sau domeniile cuantic și spațial

PoliticRobert Lupițu: Pachetul fiscal-bugetar al guvernului Ciolacu, salutat de șefa Comisiei pentru afaceri economice din Parlamentul European: Sunt decizii fiscale și economice sănătoase

EconomieCristian Păun: Noul impozit de 2% pe CA pentru sectorul bancar, nedrept. Îi va afecta pe oamenii obișnuiți care iau credite ipotecare

ExternRobert Lupițu: “Planul (B)reton” – Comisarul european din partea Franței ar putea concura pentru a o succeda pe Ursula von der Leyen la șefia Comisiei Europene

SocialMircea Geoană: Despre dimensiunea etică, dimensiunea centrată pe om, în tot ceea ce facem, de la AI la biotehnologie sau domeniile cuantic și spațial

EvenimenteFlaviu Predescu, moderator la Strada de C’Arte

CulturaMireille Rădoi: Strada de C’Arte și un gând către generațiile tinere

EditorialAlexandru Grumaz: Europa în „reconstrucția” Uniunii în timp ce Grupul Wagner „subjugă” Africa!
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe