OraNoua.ro
Publicat în 8 august 2012, 18:05 / 155 elite & idei

Vasile Dâncu: USL pierde foarte mult prin plecarea lui Ioan Rus

Vasile Dâncu: USL pierde foarte mult prin plecarea lui Ioan Rus

Sociologul Vasile Dâncu este de părere că există două soluţii cu şanse de a produce efecte pozitive în criza politică actuală. Primul presupune o negociere între Preşedinte şi Guvern, iar celălalt, mult mai radical, demisia lui Traian Băsescu şi a Guvernului, modificarea Constitiţiei şi alegeri generale şi prezidenţiale în acelaşi timp, se arata intr-un interviu acordat pentru CityNews.ro.

Domnule Dâncu, de ce credeţi că a demisionat ministrul Rus şi care sunt consecinţele retragerii sale din guvern?

Prietenia mea faţă de Ioan Rus nu-mi dă dreptul, deocamdată, să motivez suplimentar gestul de onoare al Domniei Sale. A fost presat din interiorul coaliţiei de guvernare să facă lucruri pe care nu le consideră legale.

Cît de important este cine îi urmează la minister?

Este important pentru că  va fi omul care trebuie sa facă lucrurile pe care nu vrea Rus sa le facă. Sigur că acela s-a angajat să facă asta. Probabil că va trebui să găsească o soluţie pentru ca referendumul să fie validat. Numele lui nu contează, contează doar misia. Ce nu ştiu politicienii este că MAI nu este un minister oarecare, este greu să-l încaleci politic. Cred că, în cele trei luni, Rus a readus speranţa profesioniţtilor ţi oamenilor cinstiţi că MAI ar putea să redevină un loc al vegherii la legalitate şi ordine publică şi nu un instrument politic.
Ioan Rus a comis naivitatea de a se reîntoarce în politică în numele unor idealuri care i-au rămas în minte şi inimă din primul lui mandat, ignorând faptul că lumea politică s-a schimbat între timp. Şi PSD-ul s-a schimbat, iar lupta pentru postul de ministru de interne este importantă, într-o epocă în care puşcăria a început să devină unitate de măsură a politicii. Ioan Rus nu se lasă târât în nici o măgărie, nu acceptă cârdăşii sau solidarităţi imorale.
El nu este şeful Autorităţii Electorale Permanente, deci cei care-l atacă nu au dreptate.  Ministrul de interne a comunicat o cifră de alegatori produsă de instituţiile statului. Nu o putea corecta, căci nu are cum să anuleze CNP- urile doar pentru că unii cetăţeni sunt plecaţi în străinătate, în condiţiile circulaţiei libere. Nu a produs această cifră Domnia sa, căci este ministru doar de două luni şi ceva iar legea le cere altora să facă asta.

Ce credeţi că va face USL în continuare şi care sunt punctele slabe ale planului său?

Din păcate, USL pierde foarte mult prin plecarea lui Ioan Rus. Încă nu cred că a estimat cineva cât de mare este golul de credibilitate. Rus avea al doilea nivel de credibilitate din guvern şi, dincolo de contestările unor activişti politic sau a partenerilor din PNL, era o garanţie de seriozitate în faţa  electoratului. În plus, realiza cel mai bine legătura, fragilă, dar legatura, dintre Guvern şi o regiune importantă, Transilvania. În rest, nu am nici o idee ce face USL, nu ştiu planul. Sper că Victor Ponta ştie bine ce trebuie făcut şi că planul poate să fie pus în practică în condiţiile în care renunţă la unul din generalii care îi asigurau spatele.

De ce credeţi că s-a grăbit USL să treacă la suspendarea preşedintelui? Ce motivaţii credeţi că au stat la baza acestui plan?

Conflictul politic permanent şi lupta pentru putere. În plus, nerăbdarea unuia din co-preşedinţii USL.

Ce credeţi că va face guverul Ponta pentru a ieşi din impasul în care se află? 

Deocamdata a realizat consonanaţa cu sărbătoarea de azi, Schimbarea la faţă.

Consideraţi că intervalul  de o lună dat de CCR în actualele condiţii este unul oportun?

Am mai spus asta, din păcate, CCR a trecut prin momente politice pentru care nu era pregatită. A devenit o a  noua  putere în stat datorită conflictelor politice prea dese. A devenit un arbitru pentru politică, nu pentru constituţionalitate şi nu poate face asta căci este numită politic iar ceea ce face este mai degrabă să simuleze independenţa arbitrând „în compensaţie”, dând decizii alternative. A devenit greu de intuit ce decizii va da, indiferent cât de specialist eşti în interpretarea legislaţiei. Trebuie să terminăm cu această mascaradă, au devenit nişte eroi, dar ei nu pot susţine acestă cerere socială. Sunt puţini jurişti de marcă printre membri, pentru mulţi este o sinecură de bătreţe. Trebuie ca viitoarea Constituţie să găsească altă modalitate de numire. Trebuie judecători de marcă, specialişti adevăraţi, independenţi şi nu numiti de partide, preşedinte sau Parlament. Melodia cu „nu comentam ce spune CCR” este deja o tâmpenie prea mare ca s-o tot repetăm. Este clar că suntem în plină criză şi nu aveam alte resurse pentru a trece prin ea, în afară de cele de stabilitate şi control al lucrurilor.
CCR nu trebuia să ceară nici o reactualizare, trebuia să judece şi atât!

Domnule Dâncu, ce este mai important, legitimitatea sau legalitatea? Dacă vorbim de respectarea legalităţii, aţi fost parlamentar şi cu siguranţă aţi văzut cum se produc legile. De ce există atâta loc pentru interpretare, improvizaţie, contradicţie şi inconsecvenţă în legislaţia românescă?

Legitimitatea care se bazează şi pe legalitate. Nimic nu putem face în societate dacă nu respectăm normele şi principiile legate de contractul social. Politicienii nu mai respectă contractul social nerespectând legalitatea şi acesta este un lucru foarte grav. Indiferent de numărul de voturi, când nu respecţi legile eşti deviant şi ilegitim.

Ce i-aţi sfătui pe politicieni să facă în relaţia cu diaspora? Cum apreciaţi atitudinea lor faţă de românii care trăiesc în afara graniţelor?

Să înţeleagă diaspora şi nu s-o denigreze sau s-o folosească. Noi am trecut de acestă criză nu datorită politicienior ci datorita miliardelor trimise de rătăcitorii noştri compatrioţi, alungaţi din România de sărăcie şi disperare. Cei din afara granitelor au văzut altvceva, altă ordine socială şi politică, sunt deja diferiţi. Votează altfel, au altă conştiinţă civică, ar trebui să fim mai atenţi la ceea ce spun ei. Îmi pare rău că am revenit la sloganul cu „cine a mancat salam cu soia …”. Diaspora este singura regiune de Românie liberă!

Ce ar putea face acum România pentru a depăşi impasul? Există un plan de exit?

Am scris recent un eseu despre asta. Nu vedeam nimic după 29 iulie şi din nefericire s-a adeverit. Nimicul ne locuieşte şi îl locuim.
Nu cred că există alt scenariu decât lupta fără de scrupule pentru putere. Două scenarii pot însă să apară, cu şanse de a produce efecte pozitive de stopare a declinului economiei încrederii. Primul, ar fi o negociere Preşedinte-Guvern, ca pact de neagresiune pe câteva teme date, cuprinse precis într-un document. Trebuie delimitat ce este politic şi izolat de social şi instituţional, ca în cazul unei cangrene.
Al doilea presupune o soluţie radicală: resetarea politicii. Demisie Traian Băsescu, demisie Guvern, modificarea Constituţiei şi alegeri generale şi prezidenţiale în acelaşi timp.

Ultima ora:

ObservatorCristina Popescu: Femei celebre din România

PoliticKlaus Iohannis, ședință pe tema Planului Național de Redresare și Reziliență

EconomieAdrian Hatos: Proiectul bugetului de stat pe anul 2021 așază economia românească pe principii liberale: investiții, reforme, creștere economică.

ExternBogdan Aurescu: nominalizarea lui Andrei Muraru în funcţia de ambasador în SUA este „o alegere excelentă”

SocialIulian Crăciun: Despre scandalul exmatriculării studenților la Drept

EvenimenteNicole Moț: Invitație lansare de carte

CulturaCristina Popescu: Femei celebre din România

EditorialIuliana Stan: Femeia si puterea. Gender balance si succes personal



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe