Matei Bogdan
Publicat în 22 decembrie 2021, 10:53 / 146 elite & idei

ANETA BOGDAN. TRĂIM ÎN CULTUL LUI ”ACUM”. AVEM NEVOIE SĂ NE OPRIM UN PIC, SĂ RESPIRĂM

ANETA BOGDAN. TRĂIM ÎN CULTUL LUI ”ACUM”. AVEM NEVOIE SĂ NE OPRIM UN PIC, SĂ RESPIRĂM

Antreprenorii care vor sta o secundă, vor trage aer în piept și vor spune „vreau să fac asta fac pentru toți stakeholderii, nu doar pentru shareholderi; vreau nu să dau bine, ci să-mi placă de-adevăratelea ce fac” vor fi mai împliniți. Dacă o să-alergăm în short-term-ismul ăsta, n-o să avem timp. Trebuie să ne oprim un pic. Ne trebuie timp, ne trebuie un respiro.”

Am vorbit cu Aneta Bogdan despre două mari tendințe în business: cultura lipsei de răbdare și a rezultatului instantaneu și efectele lor viața noastră și în realitatea din jur. Aneta Bogdan este, probabil, cel mai influent creator și strateg de brand și este cofondator al Brandient.

Puteți vedea și asculta conversația noastră anterioară, despre cum îți clădești un nume și te faci remarcat, aici.

Idei principale

1. Companiile practică în ultima vreme o formă de short-term-ism. În urmă cu 20 de ani, proiectele de branding erau definite printr-un anumit nivel de viziune, prin visuri mari, care aveau nevoie nu numai de acumulări importante de resurse ca să se întâmple, ci și de timp. Când construiam branding de produs, la fel, antreprenorii făceau proiecții pe ani de zile. Lucrurile erau clare. Acum, în ultimii 2-3 ani, contextul e confuz, complicat – și asta, excluzând din discuție pandemia. Acum, clienții nu mai spun „hai să construim”, ci „hai să încercăm” – nu mai sunt hotărâți, nu mai au o direcție. Există mai multe oportunități, dar și mai multe probleme. 

2. Atitudinea „go to market”, în care faci lucrurile din mers, pune o mare presiune pe antreprenori. Eu vin din telecom – când expații cu care lucram spuneau „speed to market”, oamenii de marketing care lucraseră în multinaționalele cu tradiție se mirau că nu aveau 6 luni de planning și alte 6 luni de pregătire pentru lansare. Tehnologia telecom-ului ne-a pus în situația de a lansa ceea ce credeam noi atunci că e repede. Acum, totul este direct „go to market”. Ne-am contaminat de la filosofia care spune „experimentează și trage concluzia după aia – pune în piață, învață, pune în piață, învață.” În același timp, trăim într-o cultură a convenience-ului, a confortului – consumatorul vrea să aibă totul instant. Asta a pus presiune pe business-uri, pentru că s-a întors raportul de forțe: consumatorul dictează, are opinii, presează, alege. Toate acestea pun management-ul entităților de business în situații de provocare continuă. De aceea, nici consultanța nu mai are aceeași anvergură.   

3. Cei care au instinct, fler și educație bună vor fi pe val. Acest stil de a dezvolta produse și business-uri in real time, cu foarte puține date, mai degrabă pe fler, o să îi aducă în față pe oamenii capabili să vadă trenduri. 

4. Short-term-ismul aduce superficialitate în abordarea proiectelor. Tinerii nu mai au răbdare să învețe, vin din cultura clic-ului, unde vor totul instant. Nu mai simt nevoia să acumuleze, să pună strat peste strat și la un moment dat să sintetizeze. Au devenit oglinzi – dau mai departe ce spun alții. E foarte ok să încerci, să fii explorator – dar și exploratorii își fac planuri, ceea ce înseamnă logică (ce resurse am, unde mă duc) și capacitatea de a visa dincolo de ce vor face în următorul an.   

 5. Nerăbdarea și burnout-ul au devenit normalitate, dar ca să putem merge înainte trebuie să ne oprim un pic. Când totul e efervescent și „agilitatea” e numele jocului, reinventarea continuă produce o formă de oboseală și de disperare. Natura umană va refuza să colaboreze în acest context. Antreprenorii care vor sta o secundă, vor trage aer în piept și vor spune „vreau să fac asta fac pentru toți stakeholderii, nu doar pentru shareholderi; vreau nu să dau bine, ci să-mi placă de-adevăratelea ce fac” vor fi mai împliniți. Ideea e să găsim sens în ceea ce facem. Dacă o să-alergăm în short-term-ismul ăsta, n-o să avem timp. 

Trebuie să ne oprim un pic. Ne trebuie timp, ne trebuie un respiro. 


Acest podcast este susținut de Dedeman, o companie antreprenorială 100% românească ce crede în puterea de a schimba lumea prin ambiție, perseverență și implicare. Dedeman susține ideile noi, inovația, educația și spiritul antreprenorial și este partener strategic al The Vast&The Curious. Împreună, creăm oportunități pentru conversații cu sens și întrebări care ne fac mai buni, ca oameni și ca organizații. 

Pentru conversații cu antreprenori, sociologi, psihologi și alți oameni destoinici și interesanți despre business, leadership, performanță și natura umană, abonați-vă la podcastul Vast and Curious în SoundcloudAppleStitcherSpotify

https://www.andreearosca.ro/aneta-bogdan-short/?fbclid=IwAR3OYqbOH8KrjqDSv_MpS-RThIVRH3ITrxE8205Gs57zlUH3aA1ZXHqVKJM

Ultima ora:

ObservatorAndrei Ilaş: Financing Putin’s war – Fossil fuel exports from Russia in the first six months of the invasion of Ukraine

PoliticRadu Burnete: ”Patriotismul” anti european e lupul paznic la oi și nimic mai mult

EconomieAndrei Ilaş: Financing Putin’s war – Fossil fuel exports from Russia in the first six months of the invasion of Ukraine

ExternOvidiu Nahoi: Pentru ultima oară, Regina i-a ținut la respect pe adversarii democrației și păcii

SocialRadu Puchiu: H.appyCities a lansat analiza „Economia digitală și societatea în România” – Este necesară înțelegerea mult mai bună a cadrului european, a rolului și structurii DESI

EvenimenteRadu Carp: „Zilele Culturii Armâneşti”, pe 23 şi 24 septembrie 2022, la Constanța

CulturaFlaviu George Predescu: Romanul Paraclis 1980 va apărea cu ocazia Târgului de Carte Gaudeamus, în decembrie

EditorialAlexandru Lăzescu: La moartea Reginei



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe